مجتبی ذوالجودی، معاون سازمان محیط زیست ایران می‌گوید که حکومت این کشور تمام توانش را برای حل مسأله حقابه به‌کار گرفته است.

ذوالجودی روز دوشنبه، ۷ حوت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفته که به‌رغم مذاکرات با طالبان، هنوز حقابه ایران داده نشده است.

او تصریح کرده است: «وزارت امور خارجه ایران نیز این موضوع  را دنبال می‌کند تا از طریق مکانیزم این نهاد و بحث‌های حقوقی مرتبط این نشست برگزار شود و شاهد حضور مقام‌های محیط زیستی [طالبان] در کشور باشیم.»

به گفته او، پی‌گیری حقابه ایران از افغانستان به دستور ابراهیم رییسی، رییس‌ جمهور ایران بر عهده وزارت خارجه آن کشور است.

به گفته وی، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌ الوزرای طالبان در آخرین سفر خود به ایران وعده داده است که حقابه داده می‌شود.

گفتنی است که مورد اختلافی ایران با طالبان در بیش از دو سال گذشته، مسأله حقابه هلمند بوده که چندین بار دوطرف را به مذاکره و گفت‌و‌گو کشانده و در مواردی حتا سبب تنش‌های لفظی نیز شده است.

ایران طالبان را متهم به کارشکنی کرده و می‌گوید که این گروه میزان آب تعیین‌شده در معاهده آب دوجانبه را به سمت ایران جاری نمی‌کند.

طالبان اما ادعا دارند که به‌ دلیل خشک‌سالی، افغانستان با کم‌آبی روبه‌رو بوده و با توجه به مقدار آبی که در رودخانه هلمند جاری است، حقابه ایران را به‌پیمانه کافی داده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *