مقامات پاکستان می‌گویند که دست‌کم ۱۲۰۰ تبعه افغانستان شامل زنان و کودکان در شهر کراچی بازداشت شده‌اند. مقامات محلی پاکستان به آسوشیتدپرس گفته‌اند که آنها فاقد سند هستند و پس از گذراندن دوران محکومیت و تکمیل شدن مدارک آزادی توسط وکلای شان، به افغانستان اخراج خواهند شد.

کمیسیون ملی حقوق بشر پاکستان روز چهارشنبه ۷ جدی اعلام کرد که دست‌کم ۱۳۹ زن و ۱۶۵ کودک افغان در زندان زنانه کراچی در کنار دیگر مجرمان نگهداری می‌شوند.

وزارت داخله پاکستان با نشر ویدیویی در رسانه‌ها و شبکه‌های دولتی در ماه عقرب اعلام کرد که مهاجران خارجی در صورت عدم تمدید ویزا تا پایان ۲۰۲۲ و یا نداشتن اسناد سفر معتبر با خطر بازداشت رو به رو هستند.

این دستگیری‌ها پس از انتشار تصاویری از کودکان افغان در زندان‌های پاکستان در شبکه‌های اجتماعی، انتقادهایی را از سراسر افغانستان به همراه داشت.

گل دین، یکی از مقامات کنسولگری افغانستان در کراچی به آسوشیتدپرس گفت که با پاکستان در مورد “بازگشت سریع و با عزت” شهروندان افغان به وطن خود در تماس است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان به آسوشیتدپرس گفت: «مقامات پاکستانی بارها وعده آزادی سریع این بازداشت شدگان را داده‌اند و تا کنون پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است.»

مرتضی وهاب، سخنگوی دولت ایالت سند نیز به آسوشیتدپرس گفت که پولیس اخیرا تنها افغان‌هایی را دستگیر کرد که بدون مدارک معتبر در این ایالت اقامت داشتند. او گفت که این گونه بازداشت‌شدگان اخراج خواهند شد. او نگفت که در سال جاری چند افغان به دلیل اقامت غیرقانونی در سند بازداشت شده‌اند.

به گفته این وکیل، برخی از زنان باردار افغان که برای درمان و به دلایل دیگر از افغانستان گریخته‌اند، در میان کسانی هستند که در کراچی و سایر نقاط ایالت سند بازداشت شده‌اند.

مطابق با گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون ملی حقوق بشر پاکستان، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ورود اتباع افغانستان به دلایل مختلف از جمله فرار از آزار و اذیت، جستجوی کمک‌های پزشکی و جستجوی فرصت‌های شغلی به پاکستان افزایش یافته است.

مطابق با گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۱۰۰ هزار تبعه افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، به پاکستان متواری شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *