مقامات امنیتی فیلیپین هشدار دادند که همکاری با امریکا بر سر اسکان موقت پناهجویان افغان می‌تواند خطر حملات حامیان طالبان و داعش به فیلیپین را بالا ببرد.

در کمیته روابط خارجی سنای فیلیپین نیز این نگرانی‌های امنیتی مطرح شده است.

به نقل از وبسایت خبری فیلیپین استار، یکی از چهره‌های برجسته و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، امی مارکوس، خواهر رئیس جمهور فیلیپین است که نگرانی‌های امنیتی از طرح پذیرش موقت ۵۰ هزار متقاضی ویزه مخصوص یا اس‌آی‌وی را مطرح کرده است.

او روز یکشنبه به رسانه‌ها گفت: «ما با مهاجران مشکلی نداریم. آغوش ما به روی کسانی که جهان آنان نادیده گرفته باز است، اما واضح است که این افغانستانی ها مهاجر نیستند.»

امی مارکوس از سوی منتقدان به مهاجرستیزی متهم شده است. اما، او در دفاع از خود، اظهارات مقامات امنیتی را تکرار کرد و گفت که او بیشتر نگران حملات تروریستی حامیان طالبان و القاعده در این کشور است.

خوزه امانوئل رومالدز، سفیر فلیپین در امریکا هفته گذشته گفت که به درخواست واشنگتن، این کشور روی طرح اسکان موقت متقاضیان ویزه مخصوص امریکا (اس‌آی‌وی) کار می‌کند.

وزیر خارجه این کشور گفته که این برنامه هنوز نهایی نشده است. با این حال، خواهر رئیس جمهور این کشور ابراز کرده است که تفاهمنامه همکاری با حکومت امریکا برای اسکان موقت افغان‌ها نهایی شده است.

سفیر فیلیپین در امریکا گفته تمام متقاضیان افغانستانی فقط به منظور طی مراحل درخواست اس‌آی‌وی در فیلیپین خواهند بود و در صورت رد درخواست‌شان، حق ماندن در این کشور را نخواهند داشت.

به نظر می‌آید که اسکان این افغانستانی ها به بحث‌های مختلف در این کشور دامن زده است. برخی نگران ماندن این پناهجویان و تبعیض علیه آنان در این کشور اند. برخی دیگر از پذیرش درخواست امریکا از سوی حکومت فردیناند مارکوس انتقاد کرده اند.

چنانچه، رودریگو دوترته، رئیس جمهور پیشین فیلیپین به فردیناند مارکوس، رئیس جمهور کنونی این کشور توصیه کرده که در مورد پذیرش پناهجویان افغان تجدیدنظر نماید و درخواست امریکا را رد کند.

امریکا پس از خروج از افغانستان شمار زیادی از همکاران افغان خود را به ایالات متحده منتقل کرد. با این حال تاکنون بسیاری از آن‌ها در افغانستان و کشورهای دیگر از جمله پاکستان و امارات متحده عربی بسر می‌برند و در انتظار انتقال به ایالات متحده هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *