مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت در باره دیدار نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه گفته تصور اینکه طالبان صرفا از طریق تعامل دیپلوماتیک و بدون فشار نظامی تغییر کند، «خیال بافی» است.

میثم نظری گفته راه نجات افغانستان از کابوس موجود حمایت از مقاومت است.

علی‌میثم نظری در توییتی که سه‌شنبه منتشر کرد، نوشت اگر تعامل و گفت‌وگو می‌توانست گروه «تروریستی» طالبان را به پذیرش هنجارها و ارزش‌های جهانی، ایجاد حکومت قانونی مبتنی بر اراده مردم، و رد تروریسم و ​​افراط‌گرایی متقاعد کند، باید نشانه‌های چنین تحولی در چند سال گذشته خود را نشان می‌داد.

مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید انتظار این که یک «سازمان جنایتکار» صرفا از طریق گفتگو و تعامل دیپلوماتیک و بدون استفاده از ابزار نظامی وادار به تغییر رفتار شود، خیالی بیش نیست.

آقای نظری گفته راه درست و موثر حمایت از کسانی است که برای آزادی می‌جنگند و می‌توانند تغییرات مثبت را به ارمغان بیاورند و افغانستان را از این «کابوس» رهایی بخشند.

او در توییتی نوشت: «گفت‌وگوهایی که در خارج از افغانستان با تروریست‌ها انجام می‌شود، زندگی مردم، به ویژه زنان را بهبود نمی‌بخشد. این موضوع نیازمند رویکردی قوی‌تر و چندوجهی‌تر از گفت‌و‌گوی صرف است.»

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود از بدو سقوط افغانستان به‌دست طالبان وارد نبرد مسلحانه با این گروه شد و در دو سال گذشته برخی از فرماندهان برجسته خود را از دست داد. این جبهه عمدتا در پنجشیر، اندراب و بدخشان می‌جنگد.

دیدار نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه

وزارت خارجه امریکا دوشنبه در پیوند با نشست نمایندگان ویژه این کشور با طالبان در دوحه به افغانستان اینترنشنال گفت که در برخی حوزه‌ها در پی «اعتمادسازی» با این گروه‌اند.

تام وست و رینا امیری، نمایندگان ویژه امریکا برای افغانستان و همچنین کرن دکر، سفیر آن کشور برای افغانستان مقیم دوحه با هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه در روزهای هشتم و نهم اسد دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌اش گفته که خواهان «ایجاد اعتماد» با طالبان در حوزه‌هایی است که به «نفع مردم افغانستان» باشد.

ظاهراً، جانب امریکایی در حال حاضر آماده گفت‌و‌گو با طالبان در بخش «ایجاد ثبات اقتصادی، مبارزه با موادمخدر و تروریسم» است. در بیانیه هیچ اشاره‌ای به افزایش تعامل سیاسی با طالبان نشده است که منتقدانی در میان سیاستمداران برجسته امریکایی و افغان دارد.

در بیانیه آمده است که هیئت امریکایی از «وخامت وضعیت حقوق بشر، بازداشت[خبرنگاران]، سرکوب رسانه‌ها و ایجاد محدودیت برای اقلیت‌های مذهبی» نگرانی «شدید» خود را به طالبان ابراز کرده است.

هیئت امریکایی با وجود این نگرانی از محکوم کردن بازداشت، شکنجه و سرکوب فعالان حقوق بشری و تبعیض شدید علیه زنان خودداری کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *