ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش اخیر تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل را «یک‌جانبه، نامتوازن و دور از واقعیت» خواند.

او امروز (یک‌شنبه، ۲۱ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفته است که این چنین‌ گزارش‌ها و ادامه‌ی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، «پر از تعصب و تضاد با اصول استقلال و عدم مداخله است».

ذبیح‌الله مجاهد افزوده است که در گزارش شورای امنیت سازمان ملل اتهامات «بی‌اساس» علیه طالبان منعکس شده است.

او اضافه کرده که ادعاهای اختلاف میان رهبران طالبان، حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، دست‌داشتن اعضای طالبان در قاچاق مواد مخدر و انحصار قدرت توسط این گروه، بی‌اساس و «دشمنی آشکار با مردم و نظام مستقل و تکرار تبلیغات بیهوده و مغرضانه‌ی ۲۰ سال گذشته» است.

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان به سیاست‌های «مستبدانه‌ی پشتون‌محور» و حذف سال‌های ۱۹۹۰ شان بازگشته‌اند.

این تیم در بخشی از این گزارش خود گفته است که اختلاف میان طالبان بر سر تقسیم سمت‌ها در ساختار دولت و ادارات محلی نیز قابل ملاحظه است.

به‌نوشته‌ی این تیم، شکاف اصلی در رهبری طالبان، بین جناح‌هایی است که از پایگاه‌های قدرت قندهار و کابل نمایندگی می‌کنند؛ از جمله سراج‌الدین حقانی و ملا یعقوب در کابل و ملاهای وفادار به هبت‌الله آخوندزاده در کابل و قندهار.

به‌نوشته‌ی بی‌بی‌سی فارسی، در بخش گزارش شورای امنیت همچنین آمده است که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان در تلاش «تضعیف مشروعیت مذهبی هبت‌الله، رهبر این گروه» توسط علمای مذهبی است که او را فردی نامناسب در رهبری طالبان معرفی کنند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان متهم شده‌اند که به توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده عمل نکرده‌اند.

به نقل از گزارش، رابطه‌ی طالبان با گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت خود وجود دارد.

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت در گزارش خود افزوده است که نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است و تحریک طالبان پاکستان هم به حمایت طالبان افغانستان حملات خود ‌را در داخل پاکستان انجام می‌دهد.

سخن‌گوی طالبان گفته است که ارزیابی این گزارش مبنی بر این‌که طالبان به مخالفان کشورهای همسایه و منطقه کمک می‌کنند یا از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده می‌نمایند را به‌شدت رد می‌کند.

او مدعی شده است که از محتوای این گزارش چنین برمی‌آید که یا نویسندگان به اطلاعات دسترسی ندارند یا عمدا حقایق را تحریف می‌کنند یا منبع اطلاعات مخالفان فراری طالبان هستند.

مجاهد گفته است که طالبان تأکید می‌کنند که به تعهدات شان پابند هستند و تضمین می‌کنند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان برای کشورهای همسایه، منطقه و جهان وجود نداشته باشد.

سخن‌گوی طالبان خاطرنشان کرده است که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به‌شدت کاهش یافته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود گفته است که هنوز زود است که درباره‌ی تأثیرات فرمان منع کشت تریاک رهبر طالبان قضاوت شود.

در این گزارش آمده است که قیمت‌های مواد مخدر و تولید بیشتر متامفتامین افزایش یافته است.

در گزارش ادعا شده است که افراد کلیدی طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر دخیل‌ اند.

سخن‌گوی طالبان در ادامه گفته است که انتشار چنین گزارش‌های «یک‌جانبه و غیرقابل اعتماد شورای امنیت نه تنها به افغانستان و صلح و امنیت بین‌المللی کمکی نمی‌کند، بلکه باعث افزایش نگرانی مردم و افزایش تردید درباره‌ی استقلال و بی‌طرفی سازمان ملل می‌شود و به اعتبار این سازمان لطمه می‌زند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *