امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در واکنش به سخنان اخیر جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در مورد القاعده گفته است که اکنون ایالات متحده به مسئولیت خود عمل کند و با طالبان تعامل مثبت را در پیش گیرد.

بایدن روز جمعه در پاسخ به پرسشی گفت: «به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفته بودم که القاعده در افغانستان نخواهد بود. من گفته بودم که آنان در آن‌جا نخواهند بود. من گفته بودم که از طالبان کمک بگیریم. حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ روزنامه‌ها را بخوانید، حق با من بود.»

طالبان، از جمله سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه سخنان بایدن را نبود «گروه‌های مسلح» در افغانستان تعبیر کرده‌اند.

متقی در گفت‌وگو با الجزیره گفته است: «اظهارات اخیر رییس‌جمهور بایدن که گفته گروه‌های مسلح در افغانستان وجود ندارند، این در حقیقت درک واقعیت است.»

به‌گفته‌ی او، اظهارات بایدن گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی حضور بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان را رد می‌کند.

متقی گفته است: «امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) متعهد است که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را به ضد دیگران استعمال کند. ما در دو سال گذشته عملا این چیز را ثابت ساخته‌ایم. حالا وظیفه‌ی امریکا است که مسئولیت‌های خود را انجام دهد و برای تعامل مثبت با افغانستان پیش بیاید.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان هم گفته است که اظهارات اخیر جو بایدن پابندی طالبان به تعهد این گروه را ثابت می‌سازد.

مخالفان طالبان هم به اظهارات بایدن واکنش نشان داده و طالبان را «مزدور» امریکا توصیف کرده‌اند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی در توییتی نوشته است: «رییس‌جمهور بایدن با افشای ضمائم پنهان توافق‌نامه‌ی دوحه، افشاگری اساسی کرد.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *