طالبان به دلیل عدم دعوت این گروه به نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعتراض کرد. وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای نوشت که افغانستان عضو ناظر این سازمان است و عدم حضور این گروه در چنین نشستی «مانع هماهنگی همه‌جانبه» می‌شود.

بیست‌و‌سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دیروز (سه‌شنبه، ۱۳ سرطان) به میزبانی هند برگزار شد. رهبران کشورهای عضو در این نشست به گونه مجازی سخنرانی کردند.

وزارت خارجه طالبان روز چهارشنبه (۱۴ سرطان) در بیانیه‌ای عدم حضور افغانستان در چنین نشست‌ها را مانعی در برابر هماهنگی همه‌جانبه برای جلوگیری از «ناامنی و منع قاچاق مواد مخدر، کمک‌رسانی بشردوستانه، تعمیل پروژه‌های زیربنایی، تسهیلات، همکاری و اطمینان دوجانبه برای اتصال اقتصادی منطقه» خواند.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواستار تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی در افغانستان شدند. آن‌ها در پایان نشستی در یک بیانیه مشترک نوشتند که حل‌وفصل فوری اوضاع افغانستان از عوامل مهم حفظ امنیت و ثبات در منطقه است.

وزارت خارجه طالبان اما تاکید کرده که در حکومت این گروه «نماینده هر زبان، نسل و سمت وجود دارد. نگرانی کشورهای عضو در این زمینه می‌تواند با درک واقعی حقایق حل شود.»

طالبان از سازمان همکاری شانگهای خواسته زمینه حضور این گروه در نشست آینده این سازمان را، که قرار است در قزاقستان برگزار شود، فراهم کند.

سازمان همکاری شانگهای هشت عضو دارد و دیروز ایران به گونه رسمی به عنوان نهمین عضو این سازمان پذیرفته شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *