منصوراحمد حمزه، سخنگوی وزارت معارف طالبان از تغییر نصاب آموزشی مکاتب در افغانستان زیر سلطه این گروه تا صنف ششم خبر داده است.

حمزه روز دوشنبه، ۲۵ جدی در گفت‌وگو با تلویزیون ملی زیر اداره طالبان بدون ارایه جزییات گفته که این گروه موارد «خلاف شریعت و فرهنگ افغانی» را از نصاب آموزشی مکاتب حذف کرده است.

سال گذشته روزنامه ۸صبح به گزارشی دست یافته بود که از سوی «کمیته بازنگری نصاب مکاتب عصری» طالبان تهیه شده است.

در آن گزارش، در کنار حذف تعدادی از مضامین نصاب آموزشی، پیشنهادات زیادی مطرح شده است که محتوای کتاب‌ها را مانند حاکمیت قبلی طالبان، متناسب به ایدیولوژی این گروه دگرگون می‌کند.

حذف تصاویر زنده‌جان، تشویق به جهاد، توجیه خون‌ریزی و تخریب، منع صحبت از مردم‌سالاری و حقوق بشر، مخالفت با تعلیم و آزادی‌های زنان، روایت طالبانی از تاریخ، محدود کردن محتوا به دنیای اسلام و ستیز با جهان غیراسلامی به‌ویژه غرب از پیشنهادهای اصلی آن کمیته در نصاب تعلیمی است.

بیگانه‌ خواندن اهل تشیع، شیطانی خواندن سازمان ملل متحد، منع تجلیل نوروز، وضع محدودیت بر میله‌ها و جشن‌ها و نکوهش برخی از شخصیت‌ها از جمله امان‌الله خان، فیض‌محمد کاتب و عبدالغنی خان شاعر پشتو از دیگر نکاتی است که طالبان در این بازنگری به آن اشاره کرده‌اند.

سخنگوی وزارت معارف طالبان در این مصاحبه همچنان از ساخت ۹۷۲ مدرسه در دو سال اخیر نیز خبر داده است.

به گفته وی، در شش ماه گذشته ساخت ۶۰۰ مدرسه در کشور به‌ بهره‌برداری سپرده شده و قرار است کار ساخت‌وساز ۶۰ مدرسه دیگر تا پایان سال جاری تکمیل شود.

براساس اطلاعات، در دو سال گذشته حدود ۱۴ هزار مدرسه در وزارت معارف طالبان ثبت شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *