شماری از اعضای ولسی جرگۀ پیشین افغانستان می‌گویند که هیات اداری این مجلس در بیرون افغانستان در نخستین نشست مجازی در مورد آغاز کار این مجلس تصمیم گرفته اند.

اعلامیه و تصمیم این نشست از آدرس عبدالقادر زازی، عضو ولسی جرگۀ پیشین افغانستان، به رسانه‌ها فرستاده شده است. آقای زازی، رییس عمومی دارالانشا ولسی جرگۀ پیشین، روز گذشته ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) به صدای امریکا راه اندازی نشست امروزی را تایید کرد.

او گفت: “این نشست هیات اداری بود. براساس پالیسی در مورد مکان این نشست معلومات داده نمی‌توانم. در این نشست تصمیم گرفته شد که نشست‌های ولسی جرگه به گونۀ مجازی راه اندازی شود و تاریخ دقیق آغاز این نشست‌ها به زودی اعلام خواهد شد.”

آقای زازی همچنان افزود که “سایر وکلا هنوز هم اعضای مشروع ولسی جرگۀ افغانستان اند” و برای حقوق موکلین‌شان مبارزه می‌کنند.

او اضافه کرد که وکلای پارلمان در مورد سرکوبی آزادی بیان، انسداد مکاتب دختران و سایر مسایل به جهان پیام خواهند فرستاد و به همین گونه بر حکومت سرپرست طالبان فشارها را افزایش خواهند داد و یکی از اهداف آنان این است که نظامی افغانستان “انتخابی” شود.

او افزود که ولسی جرگۀ افغانستان هنوز هم عضویت اتحادیۀ پارلمان‌های جهان را دارد و در نشست‌های آن اشتراک کرده است. او گفت که “این مشروعیت بین المللی ما را نشان می‌دهد و مشروعیت داخلی ما این است که مردم به ما رای داده اند.”

در این حال، جاوید ساپی، عضو دیگر ولسی جرگۀ پیشین،گفت که می‌خواهد در نشست‌های بعدی پارلمانی افغانستان اشتراک کند.

آقای ساپی گفت که ۹۰ در صد وکلای ولسی جرگه در این روند شامل اند و هدف آنان رسانیدن صدای مردم به جامعۀ جهانی است.

شماری از اعضای ولسی جرگۀ پیشین افغانستان می‌گویند که نشست‌های آنان نتایجی را در پی خواهد داشت. تحلیلگران امور نیز به این باور اند که صدای وکلا به جامعۀ جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی، گفت: “آغاز نشست‌های ولسی جرگه به گونۀ فشار موثریت دارد که گویا اعضای پارلمان با طالبان مخالفت دارند و با آنان همنوا نیستند و نشست برگزار می‌کنند اما تصمیم گرفته نمی‌توانند.”

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، شمار زیادی از اعضای ولسی جرگه این کشور را ترک کردند. اما به همین تازگی کمال ناصر اصولی، یکی از اعضای ولسی جرگۀ پیشین، دوباره به افغانستان برگشت،

با آنهم آنعده اعضای این جرگه که در افغانستان حضور دارند تا اکنون نگفته اند که در نشست‌های مجازی اشتراک خواهند کرد یا نه.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *