عبدالکبیر، معاون سیاسی و سرپرست دفتر نخست‌وزیری طالبان گفته است که این گروه به حکومت همه‌شمول متعهد است و در نظام کنونی، «مردم از هر قوم و ولایت افغانستان در بست‌های بالا و پایین کار می‌کنند».

او این اظهارات را روز (جمعه، ۲ سرطان) در دیدار با فریدون سینیرلی‌‌اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل سازمان ملل متحد در امور افغانستان مطرح کرده است.

سینیرلی‌اوغلو به‌تازگی به کابل سفر کرده و روز گذشته با سرپرست‌های وزارت‌های خارجه و داخله‌ی طالبان نیز گفت‌وگو داشته‌ است. این نخستین سفر او به‌عنوان هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل به افغانستان است.

دفتر نخست‌وزیری طالبان در اعلامیه‌ای نوشته است که عبدالکبیر در این دیدار از تلاش‌ها برای استخدام «متخصصین بیشتر و افراد متعهد به کشور» در اداره‌ی طالبان سخن گفته است.

به نقل از اعلامیه، معاون سیاسی و سرپرست ریاست‌الوزرای طالبان با هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل روی موضوعات مختلف، از جمله امنیت، مواد مخدر و… بحث کرده‌اند.

در بخشی از اعلامیه به نقل از فریدون سینیرلی‌‌اوغلو آمده است که جامعه‌ی جهانی می‌خواهد روابط خوبی با طالبان داشته باشد و افزون بر تقویت امنیت داخلی افغانستان، به ایجاد روابط خوب با کشورها و همسایه‌های این کشور نیز اهمیت می‌دهد.

در حال حاضر تمامی وزارت‌خانه‌ها و ولایات از سوی افرادی که در گذشته عضویت طالبان را داشته‌اند و عمدتا از قوم پشتون هستند، اداره می‌شود. احزاب سیاسی و جامعه مدنی افغانستان، به‌ویژه زنان در ساختار حکومت این گروه حضور ندارند.

این درحالی است که در طی نزدیک به دو سال گذشته که از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، کشورهای مختلف بارها بر ایجاد حکومت فراگیر در این کشور تأکید کرده و آن‌را پیش‌شرطی برای به رسمیت شناختن طالبان تعیین کرده‌اند.

اخیرا جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در یک بیانیه‌ی مشترک بر اهمیت تشکیل «یک ساختار سیاسی فراگیر» در افغانستان تأکید کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *