دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی از وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان افغان از اکتوبر تا دسامبر ۲۰۲۳ گفته که این گروه از زنان مجرد خواسته است تا برای حفظ شغل‌شان ازدواج کنند.

این گزارش که روز دوشنبه، ۲ دلو منتشر شده در آن آمده است که طالبان دسترسی زنان افغان را به کار، گشت‌وگذار و مراقبت‌های صحی در صورت مجرد بودن یا نداشتن سرپرست مرد محدود کرده‌اند.

براساس این گزارش، وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه به یک زن توصیه کرده که که برای ادامه کارش در یک مرکز صحی باید ازدواج کند.

این وزارت کار کردن زنان مجرد را نامناسب خوانده است.

با این حال، اسوشیتدپرس گزارش داده که استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد وضعیت زنان در افغانستان را «وحشتناک» خوانده است.

وی افزوده است: «زنده‌گی در آن‌جا غیرقابل تصور است.»

طبق این گزارش، سه کارمند زن در ماه میزان سال جاری به‌دلیل این‌که بدون محرم به کار می‌رفتند، توسط طالبان بازداشت و پس از امضای ضمانت کتبی از سوی خانواده‌های‌شان مبنی بر عدم تکرار این عمل، دوباره آزاد شده‌اند.

بربنیاد گزارش یوناما، اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در پکتیا نیز زنان بدون محرم را از دسترسی به مراکز صحی ممنوع کرده است.

منع مسافرت زنان بدون محرم از دیگر محدودیت‌های طالبان علیه زنان افغان بوده که در این گزارش به آن اشاره شده است.

یوناما افزوده است که طالبان در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به راننده‌گان در ولایت قندهار دستور داده‌اند تا از انتقال زنان بدون محرم خودداری کنند.

در گزارش همچنان تصریح شده که زنان در افغانستان زیر سلطه طالبان به‌دلیل خرید وسایل جلوگیری از بارداری دستگیر شده‌اند.

طالبان در واکنش به نشر این گزارش، دفتر یوناما در کابل را به عدم آگاهی از قوانین اسلامی متهم کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته که گزارش سازمان ملل بیشتر براساس سوءتفاهم تهیه شده است.

مجاهد در بیانیه‌ای‌ تصریح کرده است: «اگر یوناما از این موارد انتقاد می‌کند یا احکام صریح اسلامی را خلاف حقوق بشر می‌داند، توهین به اعتقادات مردم است.»

این در حالی است که طالبان پیش از این، دختران را از رفتن به مکاتب بالاتر از صنف ششم محروم کرده‌اند.

در کنار این، این گروه سال گذشته دروازه‌های دانشگاه به‌روی زنان و دختران را بسته کردند و همچنان آن را از رفتن به کار در ادارات دولتی و خصوصی ممنوع کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *