رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که شمار گرسنگان در این کشور از ۱۴ میلیون در جنوری ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیون نفر در مارچ ۲۰۲۲ رسیده است.

او امروز (سه‌شنبه، ۲۴ حوت) در بیانیه‌ای گفته است که مردم افغانستان امروز با یک بحران بی‌پیشنه ناامنی غذایی و سوءتغذیه روبه‌رو هستند.

الکبروف افزوده است که خانواده‌ها در افغانستان مجبور می‌شوند به اقدامات ناامیدکننده‌ای مانند حذف وعده‌های غذایی دست بزنند تا اطمینان حاصل کنند که در پایان روز مقداری غذا روی سفره وجود دارد.

در بیانیه‌ی او آمده است: «در افغانستان، ۹۵ درصد از جمعیت به اندازه کافی غذا نمی‌خورند و این درصد برای زنان سرپرست خانوار به ۱۰۰ درصد می‌رسد. رقم آنقدر بالاست که تقریبا غیرقابل تصور است.»

این مقام سازمان ملل در ادامه گفته است که بخش‌های ویژه‌ شفاخانه‌ها مملو از کودکانی است که از سوءتغذیه رنج می‌برند. به‌گفته‌ی او، وزن کودکان یک ساله افغانستان برابر با وزن یک نوزاد شش ماهه در یک کشور توسعه‌یافته است. الکبروف افزوده است که برخی از کودکان سوءتغذیه آنقدر ضعیف هستند که قادر به حرکت نیستند.

او افزوده است که میزان سوءتغذیه حاد در ۲۸ ولایت از ۳۴ ولایت بالا است و بیش از ۳.۵ میلیون کودک به حمایت‌های درمانی تغذیه نیاز دارند.

او اضافه کرده است درحالی که افغانستان همچنان با اثرات خشک‌سالی وحشتناک دست و پنجه نرم می‌کند، چشم‌انداز برداشت بد دیگری در سال جاری وجود دارد.

الکبروف در عین حال گفته است که بحران بانکی و مالی در افغانستان به‌حدی شدید است که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت را با بدهی و افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت مواجه کرده است. او علاوه کرده است: «ما نمی‌توانیم واقعیتی را که جوامع با آن روبه‌رو هستند نادیده بگیریم. چالش‌های بزرگی در پیش است.»

او تأکید کرده است که سازمان ملل متحد در کنار شرکای ملی و بین‌المللی خود هر کاری که می‌تواند به هدف حمایت از یک تلاش جامع و هماهنگ برای کاهش اثرات گرسنگی و سوءتغذیه انجام می‌دهد.

این مقام سازمان ملل گفته است که شرکای بشردوستانه سازمان ملل تاکنون در سال ۲۰۲۲ برای ۸.۲ میلیون نفر کمک فراهم کرده‌اند.

در بیانیه‌ی هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل آمده است: «ما باید به‌خاطر داشته باشیم درحالی که واکنش عظیم بشردوستانه از آگست ۲۰۲۱ از تحقق بدترین ترس‌های ما در زمستان جلوگیری کرده است، ناامنی غذایی و سوءتغذیه در اوج تاریخی خود باقی مانده است و نیاز به یک واکنش بشردوستانه فوری، پایدار و در مقیاس بزرگ برای جلوگیری از از دست دادن زندگی و معیشت بیشتر است.»

او با اشاره به کنفرانس ۳۱ مارچ سازمان ملل متحد و دولت‌های بریتانیا، آلمان و قطر که درباره‌ی بحران بشری افغانستان برگزار می‌شود، از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست خواسته است که حمایت سخاوتمندانه‌ی‌شان را از تلاش‌های نجات‌بخش ادامه دهند.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفته است که «سرنوشت یک نسل کامل مردم افغانستان در خطر است».

او در عین حال اضافه کرده است که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی برای رفع همه نیازهای حال و آینده کافی نیست؛ اما ضروری است که مردم زنده و سالم نگه داشته شوند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *