ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به وزرای نیرو و امور خارجه‌ی این کشور و همچنین نماینده‌ی ویژه خود در امور افغانستان دستور داده است که حق‌آبه‌ی ایران را از رودخانه هیرمند با جدیت پی‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رییسی روز (یک‌شنبه، ۲۴ ثور) در جلسه‌ی هیأت دولت گفته است: «حق‌آبه‌ی ایران از هیرمند مسأله‌ی با اهمیتی است، این مسأله را با جدیت پی‌گیری کنید.»

به‌تازگی فداحسین مالکی، سفیر پیشین ایران در افغانستان و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که به‌ نظر می‌رسد طالبان قصدی برای دادن حق‌آبه‌ی ایران ندارند.

مالکی گفته است: «نظر ما به‌عنوان نمایندگان استان/ولایت سیستان و بلوچستان این است که در مسأله‌ی حق‌آبه برای مجاب‌کردن طرف مقابل باید در سطح حاکمیتی از طالبان مطالبه شود، چرا که به‌ نظر می‌رسد طالبان قصدی برای دادن حق و حقوق آبی ایران ندارند.»

او می‌گوید که در روزهای اخیر نامه‌ای به رییسی نوشته و در آن تأکید کرده است که ذخایر آبی سیستان و بلوچستان تا دو ماه آینده تمام خواهد شد.

به‌تازگی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان گفته است که این گروه حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند را به رسمیت می‌شناسد و امیدوار است که امسال باران بیشتر ببارد تا با افزایش ذخایر آبی، نیازهای افغانستان و ایران تأمین شود.

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رودخانه هیرمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

ایران مدعی است که دولت‌های افغانستان حق‌آبه‌ی آن کشور را براساس معاهده‌ی یادشده تأمین نکرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *