علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور ایران می‌گوید که طالبان به تعهدات خود در قبال حقابه ایران عمل نمی‌کنند. او می‌افزاید که مقامات ایرانی دستور ویژه رئیس‌جمهور این کشور را پیگیری کرده و با طالبان نشست‌هایی نیز داشته‌اند. اما «در افغانستان دولتی مستقر نیست تا موضوع حق‌آبه را دنبال کند.»

براساس گزارشی که رسانه‌های دولتی ایران منتشر کرده است. علی سلاجقه می‌گوید: «به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که به این هیات حاکمه افغانستان اجازه نمی‌دهد نسبت به تعهداتشان در قبال ایران عمل کنند.»

علی سلاجقه همزمان ریاست محیط زیست ایران را نیز به عهده دارد.

این مقام ایرانی می‌گوید طالبان به هیات ایران گفته است «به اطلاعات شما اعتقادی نداریم.»

آقای سلاجقه گفته است امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در تمام نشست‌ها اعلام می‌کند که در بحث حقابه ایران مبتنی بر تفاهم‌نامه میان دو کشور که تامین ۲۶ متر مکعب بر ثانیه و ۸۵۰ میلیون متر مکعب بر سال است، تعهد دارند. او گفت طالبان «این حرف‌ها را می‌زنند اما در عمل باز هم اجرا نمی‌کنند.»

معاون رییس‌جمهور ایران می‌گوید بعد از سفری که وزیر نیروی این کشور به افغانستان داشت، طالبان آب را رها کردند اما آن‌را به سمت منطقه گودزره در افغانستان منحرف کردند و اصلا آبی به ایران و سمت هامون نیامد.

این مقام ایرانی می‌گوید که کشورش در نهایت ناچار است از ظرفیت‌های بین‌المللی خود برای اعمال فشار بر طالبان استفاده کند.

او توضیح داد که تهران این موضوع را با سازمان حفاظت از محیط زیست و وزیران خارجه و انرژی کشورهای منطقه در میان خواهد گذاشت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *