روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه نوشت با گذشت ده روز از اخطار رئیس‌جمهور ایران در مورد حقابه این کشور از رودخانه هلمند، طالبان پاسخ منفی به این اخطار داده‌اند.

این روزنامه نوشته ایران قدرتمند است و می‌تواند با توسل به دیپلوماسی شفاف طالبان «یاغی» را وادار به تمکین کند.

روزنامه جمهوری اسلامی با مرور واکنش‌های مقامات طالبان بر اخطار رئیس‌جمهور ایران نوشته است هر یک از این موضع‌گیری‌ها به صورت کاملا روشن به مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند که طالبان زیر بار دادن حقابه هلمند به ایران نخواهد رفت.

به گفته سرمقاله‌نویس این روزنامه آنچه در این میان بسیار مهم است، نوع برخورد مقامات جمهوری اسلامی ایران با این رفتار خصمانه طالبان است.

پیش از این امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود: «هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.»

نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این اظهارات، از «تناقض آشکار در سیاست خارجی» ایران انتقاد کرده و از دولت این کشور پرسیده است اگر طالبان را به رسمیت نمی‌شناسید، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل دادید؟

در سرمقاله همچنین از دعوت طالبان به جلسات و تعامل رسمی با آنان انتقاد شده است.

در این یادداشت آمده است: «طالبان ما را ضعیف می‌پندارند، در حالی‌که ما یک کشور قدرتمند هستیم و طالبان عددی نیستند که اجازه باج‌خواهی از ما را پیدا کنند، ما با توسل به دیپلماسی شفاف می‌توانیم این گروه یاغی را وادار به تمکین کنیم.»

در هفته‌های گذشته تنش لفظی بر سر حقابه هلمند، میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و طالبان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

ایران از طالبان خواسته است به کارشناسان این کشور اجازه دهد از بند کمال‌خان دیدار کنند تا مطمین شوند که سطح آب در این بند تا چه حدی است. با این حال عباس استانکزی، معین وزارت خارجه طالبان در گفت‌وگویی به افغانستان اینترنشنال گفت که طالبان اجازه بازدید را به هیات ایرانی نخواهد داد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *