وزارت خارجۀ امریکا صفحۀ ویژه‌ای را زیر نام “یکجاشدن دوبارۀ خانواده برای افغان‌ها” در وبسایت رسمی خود راه اندازی کرده است تا از آن طریق افغان‌های ساکن در ایالات متحده، نظر به وضعیت اقامت شان، بتوانند اعضای خانواده‌ شان را به این کشور دعوت کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از اگست ۲۰۲۱ به اینسو، امریکا برنامه‌های یکجاشدن دوباره و اسکان خانواده‌های افغان را حمایت کرده است.اما بر اساس این اعلامیه، هنوز هم شماری از افغان‌های واجد شرایط این برنامه با مشکلات مواجه اند.

هدف از ایجاد این صفحۀ ویژه کمک به آنعده خانواده‌های افغان خوانده شده است که تا اکنون از هم جدا مانده اند. در این صفحه به افغان‌های مقیم ایالات متحده، از شهروند امریکا گرفته تا دارندگان کارت اقامت دایمی و کسانیکه اقامت موقت بشردوستانه دارند، توضیح داده شده است که چگونه می‌توانند با بستگان نزدیک شان یکجا شوند.

بر اساس معلومات این صفحه، اگر یک شخص شهروند ایالات متحده باشد در آغاز همسر، فرزندان و والدین این شخص واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند. شهروندان ایالات متحده همچنان می‌توانند برای خواهران و برادران شان درخواست بدهند، اما در گذشته این پروسه زمانگیر بود و سالیان زیادی طول می‌کشید.

افرادی که کارت اقامت دایمی ایالات متحده (گرین کارت) دارند، همسر و فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال شان واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند.

کسانیکه از طریق برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت به ایالات متحده (SIV) کارت اقامت دایمی ایالات متحده را دریافت کرده اند، همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال شان در چوکات برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت، مستحق مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند.

همچنین، افغان‌هایی که در ایالات متحده پروندۀ مهاجرتی یا پناهندگی سیاسی دارند، واجد شرایط اند تا همسر و فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال شان را به ایالات متحده دعوت کنند.

آن عده افغان‌هایی که اقامت موقت بشردوستانه را در ایالات متحده دارند و تدریجاً به آنان اقامت محافظتی موقت داده می‌شود، نیز همسر و فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال شان واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند.

پس از خروج قوای نظامی ایالات متحده از افغانستان در اگست سال گذشته، مسلط شدن طالبان بر افغانستان و مسدود شدن سفارت امریکا در کابل، شماری از افغان‌های واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده به دلیل نبود دفاتر قنسولی امریکا در کابل با مشکلات مواجه شده اند و وزارت خارجۀ ایالات متحده تعهد کرده است که رسیدگی به درخواست‌های این افغان‌ها را تسهیل و تسریع خواهد بخشید.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *