دیده‌بان حقوق بشر از فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان خواست که حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران افغان را در اولویت ارزیابی خود قرار دهد.

این سازمان روز چهارشنبه (چهارم اسد) در بیانیه‌ای نوشت که هماهنگ‌کننده سازمان ملل باید اطمینان حاصل کند که ارزیابی‌اش صدای بازماندگان نقض حقوق بشر را بازتاب می‌دهد و توصیه‌هایی برای پیشگیری و پاسخگویی ناقضان این حقوق ارایه می‌کند.

شورای امینت سازمان ملل در ماه مارچ سال جاری میلادی از ملل متحد خواست که یک «ارزیابی مستقل و یکپارچه» همراه با «توصیه‌های آینده‌نگر برای اتخاذ رویکردی یکپارچه و منسجم از سوی ذی‌نفعان سیاسی،‌ بشردوستانه و توسعه مرتبط به افغانستان» تهیه کند. به دنبال این خواست، دبیرکل سازمان ملل در ماه اپریل فریدون سینیرلی اوغلو را به عنوان هماهنگ‌کننده این سازمان برای افغانستان تعیین کرد و این مسئولیت را به او سپرد.

قرار است فریدون سینیرلی اوغلو تا ماه نوامبر امسال ارزیابی خود را نهایی کند.

هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که وضعیت افغانستان در حال حاضر جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است. به گفته خانم بار، ارزیابی مستقل ملل متحد می‌تواند واکنش بین‌المللی مؤثرتری را در قبال وضع افغانستان سوق دهد.

او تصریح کرد که برای انجام این ارزیابی، حقوق زنان و دختران افغانستان باید در اولویت قرار داده شود.

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه‌ گفته است که طالبان از زمان تسلط دوباره در افغانستان، بسیاری از حقوق زنان و دختران را نقض کرده است. در گزارش از منع کار، آموزش، اعمال محدودیت سفر و منع حضور زنان در قابت‌های ورزشی نام برده شده است.

در بیانیه آمده که طالبان اعتراضات زنان به این محدودیت‌ها را با «شکنجه و بدرفتاری» سرکوب کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی و ملل متحد، باعث شده بسیاری از دختران و زنان دیگر در شرایطی که ۲۸ میلیون افغان به کمک غذایی نیاز دارند، از این کمک‌ها محروم شوند.

این سازمان با اشاره به اقدامات اخیر طالبان از جمله بستن آرایشگاه‌ها و منع کار زنان در کودکستان‌ها، نوشت که سرکوب طالبان همچنان عمیق‌تر می‌شود.

در بخشی از این بیانیه آمده که طالبان همچین به صورت گسترده رسانه‌ها را سرکوب و خبرنگاران را بدون طی مراحل قانونی بازداشت کرده است.

در بیانیه همچنین آمده که طالبان جوامع دگرباشان جنسی در افغانستان را هدف قرار داده و در بسیاری موراد، آن‌ها را مجبور به اختفا کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر در بخشی بیانیه خود گفته که است که حملات شاخه خراسان داعش علیه شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان ادامه دارد که «جنایت علیه بشریت» است.

هدر بار تاکید کرد که بحران کنونی در افغانستان بسیار گسترده است و سواستفاده طالبان از وضعیت، آن را عمیق‌تر می‌کند.

او گفت:‌ «هدف ارزیابی مستقل (ملل متحد) باید تغییر فوری واکنش جامعه بین‌المللی به وضعیت افغانستان باشد که تاکنون ناسازگار و ناکارآمد بوده و به اندازه کافی بر حقوق بشر تمرکز نکرده است.»

این مقام دیده‌بان حقوق بشر گفت که ارزیابی هماهنگ‌کننده ملل متحد باید ابزارهایی را برای پاسخگویی طالبان به خاطر نقض حقوق بشر پیشنهاد دهد.

سینیرلی اوغلو برای بررسی وضعیت افغانستان به کابل و شماری از کشورهای منطقه سفر کرده است. او در حال حاضر در اسلام‌آباد به سر می‌برد و در حال گفت‌وگو با مقامات پاکستانی است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *