سارا واحدی و سمیه توره دو زن جوان افغانستانی در فهرست سال ۲۰۲۳ افراد تاثیرگذار زیر ۳۰ سال مجله اقتصادی فوربس راه یافته اند.

مجلۀ فوربس هر ساله فهرست جوانان زیر ۳۰ سال را نشر می‌کند که در کشورهای مختلف جهان در عرصه‌های گوناگون کارآفرینی ونوآوری، دستاورد و ابتکاراتی داشته و تغییرات چشمگیری در جامعه ایجاد کرده اند.

به گفتهٔ مجله فوربس سارا واحدی با به راه انداختن اپلیکشن “احتساب” به کاربران در افغانستان کمک می‌کند تا از طریق این اپلیکیشن گلوله‌باری، موانع درجاده‌ها، انفجارها و سایر خطرات امنیتی را بررسی کنند.

خانم واحدی این اپلیکیشن را در سال ۲۰۲۰ در اوج درگیری طالبان با حکومت پیشین ایجاد کرد. این اپلیکیشن مکان حوادث گزارش شده را نشان داده و به کاربران اجازه می‌دهد تا هشدارهای بلادرنگ دریافت و همچنین معلومات خود را شریک کنند.

سارا واحدی در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یکی از رهبران نسل جدید مجله تایمز معرفی شده بود و در سال ۲۰۲۲ در میان نوآوران زیر ۳۵ سال موسسه MIT Technology Review قرار گرفت.

خانم واحدی می‌گوید که افتخار دارد به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار مجله فوربس انتخاب شده است.
او در تویتی نگاشته است: “به عنوان یکی از نخستین مدیران اجرایی زن در فناوری افغانستان وظیفهٔ خود می‌دانم که زنان افغان را در عرصه تکنالوژی ارتقا دهم . افتخار می‌کنم که ۵۰ در صد تیم شگفت انگیز احتساب توسط زنان رهبری می‌شود. من این افتخار را با آنها شریک می‌کنم.”

سمیه توره، دومین زن از افغانستان است که در فهرست سال ۲۰۲۳ افراد تاثیرگذار زیر ۳۰ سال مجله فوربز راه یافته است.

فوربس در مورد خانم توره نگاشته است که او پس از استفاده از منابع خود به عنوان یک دانشجو در پوهنتون اکسفورد بریتانیا برای کمک به پدرش در روند پیچیدهٔ پناهندگی، شبکهٔ “دوستی” را تاسیس کرد تا همان منابع را برای سایر افغان‌ها فراهم کند.

شبکه دوستی با فراهم کردن فهرستی از منابع مانند پناهگاه‌های اضطراری، کمک‌های پناهندگی، بورسیه‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مالی به افغان‌ها فرصت اسکان مجدد در خارج از کشور یا زندگی امن در داخل کشور را می‌دهد.

خانم توره قبلاً در بخش سلامت و بهداشت قاعدگی زنان در افغانستان و پاکستان کار می‌کرد.

خانم توره در صفحهٔ تویتر خود نگاشته است: “شبکه دوستی الهام گرفته از شجاعت تمام زنان و دختران افغانستان است که در طول ۶۰۰ روز گذشته برای آینده‌ای که حقوق همه را در بر می گیرد، مبارزه کرده اند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *