گروهی از فعالان حقوق بشر و خانواده رایان کوربت، یکی از گروگان‌های امریکایی در نزد طالبان در یک حرکت اعتراضی خواستار آزادی وی از بند طالبان شده‌اند.

دمی هستر، یکی از فعالان حقوق بشر روز شنبه، ۳۰ جدی با نشر تصویری از معترضان در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که کوربت بیش از ۵۰۰ روز می‌وشد به‌گونه «غیرقانونی» در بازداشت طالبان به‌سر می‌برد.

هستر افزوده است: «دردی که این امر برای فرزندان، همسر و والدینش ایجاد کرده است غیرقابل درک و دل‌خراش است.»

وی بازگشت دوباره این زندانی به امریکا را یک موضوع حزبی نه بلکه یک مسأله انسانی عنوان کرده است.

طالبان ریان کوربت را در ماه آگست ۲۰۲۲ به گروگان گرفته‌اند.

هنوز مشخص نیست که این شهروند امریکایی به چه اتهامی بازداشت شده است.

پیش از این، آنا کوربت، همسر رایان کوربت گفته بود که طالبان شهروندان امریکایی از جمله شوهرش را «بدون ‌موجه» و برای مقاصد سیاسی بازداشت کرده است.

وی بیش از دو ماه پیش در جلسه استماعیه‌ای کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا گفته بود که طالبان همسرش را از ۱۵ ماه به این‌سو در سلول‌های انفرادی نگه‌داری و او را لت‌وکوب می‌کنند.

وی با انتقاد از دولت بایدن گفته است: «شوهرم تلاش می‌کرد تا کار خوبی برای مردم افغانستان انجام دهد. ما می‌دانیم که امریکا و طالبان در زمینه آزادی او اقدام نمی‌کنند.»

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، یک مقام ارشد امریکایی چندی پیش گفته بود که طالبان در بدل رهایی ریان کوربت خواستار آزادی محمدرحیم الافغانی شدند که از سال ۲۰۰۸ به این‌سو در زندان گوانتانامو به‌سر می‌برد.

این در حالی است که طالبان سال گذشته در پی یک توافق با واشنگتن مارک فریکس، سرباز کهنه‌کار نیروی دریایی امریکا را در بدل رهایی بشیر نورزی که متهم به قاچاق هیرویین به ارزش ۵۰ میلیون دالر به این کشور بود آزاد کردند.

طالبان بدون ارایه ارقام مشخص تایید کردند که شماری از شهروندان امریکایی در بند این گروه هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *