خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که تلاش و اصرار طالبان به استخراج سریع مس عینک، شهر باستانی کشف شده در ساحه را با خطر ناپدیدشدن همیشگی مواجه می‌سازد.

به گزارش این رسانه، شرکت چینی از استخراج روباز حمایت می‌کند؛ روشی استخراجی که باعث از بین رفتن تمام قطعات آثار باستانی خواهد شد.

به گزارش این خبرگزاری، طالبان امیدوار است سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر از مس عینک به دست آورد. این گروه اکنون می‌خواهد روند استخراج را تسریع کند.

عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که آنان در هفته‌های اخیر بارها به شرکت چینی استخراج‌کننده مس عینک گفته‌اند: «این پروژه باید آغاز شود، نباید بیش از این به تأخیر بیفتد.»

او می‌گوید که «۸۰درصد» بحث‌ها در باره استخراج مس با شرکت چینی تکمیل شده و فقط نکات فنی باقی مانده است که باید به زودی انجام شود.

براساس گزارش، طالبان می‌خواهند که ساخت نیروگاه برق برای تامین برق معدن و ولایت کابل و یک خط آهن به پاکستان نیز که شامل قرار داد است، رعایت شود.

آنها همچنین اصرار دارند که مس به صورت محلی با نیروی کار افغانی پروسس شود. اما به نظر می‌رسد چینی‌ها تمایلی به رسیدگی به این خواست‌ها ندارد و در ضمن خواستار کاهش حق امتیاز نیز هستند.

به گزارش خبرگزاری فراسنه، این پروژه با نگرانی‌‌های محیط‌زیستی همراه است. استخراج مس آلاینده است و به مقدار زیاد آب نیاز دارد اما در حال حاضر لوگر با کمبود آب مواجه است.

آقای برهان می‌گوید به این موضوعات «توجه جدی» دارند و تضمین می‌‌کنند که شرکت چینی به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

طالبان که در سال ۲۰۰۱ بودای بامیان را منفجر کرده بود، حالا بر حفظ یافته‌های باستانی مس عینک تاکید می‌کند. سخنگوی وزارت معادن به خبرگزاری فرانسه گفت: «وظیفه وزارت اطلاعات و فرهنگ است که از آنها حفاظت کند.»

ساحه باستانی مس عینک که گمان می‌رود بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قدمت داشته باشد، به گفته باستین واروتسیکوس، یک باستان‌شناس فرانسوی «یکی از زیباترین مکان‌های باستانی» در جهان است.

باستان‌شناسان صومعه‌های بودایی، استوپه‌ها، قلعه‌ها، ساختمان‌های اداری و خانه‌هایی در این ساحه را کشف کرده‌اند. همچنین صدها مجسمه، سرامیک، سکه و نسخه خطی نیز در ساحه مذکور کشف شده است.

اشیای کشف‌شده عمدتاً مربوط به قرن دوم تا نهم پس از میلاد هستند. سفال‌هایی که قدمت آن به عصر برنز می‌رسد، نیز یافت شده است.

مس عینک در ولایت لوگر توسط یک زمین‌شناس فرانسوی در اوایل دهه ۱۹۶۰ کشف شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *