نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در خبرنامه‌ای اعلام کرد که براساس دریافت‌های این نهاد،‌ در یک سال گذشته حدود پنج خبرنگار ناپدید شده‌اند.

به گفته این نهاد، ناپدیدسازی خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ در افغانستان در بیست سال گذشته پیشینه نداشته و یک پدیده جدید بوده است.

براساس قوانین بین‌المللی، ناپدیدسازی اجباری به شیوه سازمان‌یافته، مصداق «جنایت علیه بشریت» دانسته می‌شود.

همچنین نی می‌گوید که در سال گذشته ۱۳۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان را ثبت کرده است. این نهاد می‌گوید که این آمار نسبت به پارسال که ۱۵۹ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده بود، کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال، این نهاد تاکید کرده است که کاهش خشونت در برابر خبرنگاران، به معنی این نیست که افغانستان، کشور امنی برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای باشد. به گفته نی با وجود کاهش موارد خشونت علیه خبرنگاران، رویدادهای لت‌وکوب و بازداشت آنان در سال ۲۰۲۲ به پیمانه زیادی بوده است.

براساس دریافت‌های نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، امسال دو مورد کشته شدن، ۳ مورد فوتی، ۲ مورد زخمی، ۳ مورد احضار، ۲۲ مورد لت‌وکوب، ۴۶ مورد تهدید و توهین و ۴۹ مورد بازداشت خبرنگاران رخ داده است.

حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان همچنین اعلام کرد کرد که در یک سال و چند ماه گذشته، صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بی‌کار شده‌ و فعالیت ۵۰ درصد رسانه‌های تصویری، ۴۸ درصد رسانه‌های شنیداری و تمام رسانه‌های مطبوعاتی چاپی و ۸۰ درصد رسانه‌های آنلاین متوقف یا محدود شده است.

پیشتر مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی اعلام کرد که آمار نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ دونیم برابر افزایش یافته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *