جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری امریکا می‌گوید که دولت بایدن تلاش دارد تا اطمینان حاصل کند که طالبان به تعهدات شان برای جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها پابند هستند.

به گزارش صدای امریکا، جیک سالیون در جریان سفرش به بریتانیا در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن با طالبان برای مبارزه با تروریسم در خاک افغانستان همکاری می‌کند، گفته است: «آنچه را می‌توانم بگویم این است که طالبان را به تعهدات شان در توافق‌نامه‌ی دوحه پابند نگه‌ می‌داریم؛ این‌که افغانستان به صفت لانه‌ی امن برای طراحی حملات تروریستی علیه هیچ کشوری، به‌ویژه علیه ایالات متحده، متحدان و شرکای ما استفاده شده نمی‌تواند.»

طالبان در توافق‌نامه‌ی دوحه به امریکا وعده کرده‌اند که به گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده اجازه‌ی فعالیت در افغانستان را نخواهند داد.

اما امریکا در جولای سال گذشته، در آستانه‌ی یک‌سالگی تسلط طالبان بر افغانستان اعلام کرد که ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده را در حمله‌ی هوایی در کابل کشته است. در آن زمان مقام‌های امریکایی طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کردند.

طالبان این حمله‌ی هوایی در کابل را تأیید کردند، اما از حضور رهبر القاعده اظهار بی‌اطلاعی و کشته‌شدن او را تا اکنون تأیید نکرده‌اند.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا به‌تازگی گفته است که او گفته بود که القاعده در افغانستان نخواهد بود و اکنون حق با او است.

او بیان کرده است: «به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفتم که القاعده در افغانستان نخواهد بود، من گفتم که [القاعده] در آن‌جا نخواهد بود. من گفتم که از طالبان کمک بگیریم. حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ رسانه‌های خود را بخوانید، حق با من بود.»

این اظهارات بایدن از همکاری طالبان و امریکا، دو دشمن سابق پرده برمی‌دارد، اگرچه دو طرف به‌گونه‌ی رسمی به این همکاری اعتراف نکرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *