جنیفر لارنس، بازیگر و برنده، برنده جایزه صلح‌ نوبل با اشاره به مستند جدید درباره زنان افغان‌ پس از تسلط دوباره طالبان بر ضرورت پاسخگو ساختن این گروه در افغانستان تاکید می‌کنند‌.

این دو فعال حقوق زنان در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن‌‌ روز جمعه، ۳۱ حمل توسط روزنامه گاردین به نشر رسید، سیاست‌‌گذاری‌های کشورهای غربی برای مبارزه در برابر نقض حقوق‌ زنان را مورد پرسش قرار داده‌اند‌.

جنیفر لارنس، بازیگر امریکایی، گفته است که فمینیست‌های غربی به‌جای نقض گسترده و چشم‌گیر حقوق بشر در خاورمیانه، تمایل بر تمرکز بر مسایل داخلی خود دارند.

لارنس همچنان در مورد مستند «نان و‌ گل‌های سرخ» گفته که آنچه بر زنان افغانستان می‌گذرد یک‌ قصه نیست، بلکه یک مقاومت در حال جریان است.

او‌ افزوده است: «این زنان نیاز دارند که دنیا شاهد مبارزه‌شان باشد و ما باید به دولت‌های خود فشار بیاوریم تا طالبان را پاسخگو بدانند.»

از سوی دیگر، ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح‌ نوبل با طرح این پرسش که «چرا سکوت؟ چرا انفعال؟» انگشت انتقادش را به سوی کشورهای مدعی دفاع از حقوق زنان دراز می‌کند‌.

او‌ گفته است: «من فکر می‌کنم وظیفه مردم این است که از رهبران خود حساب بگیرند و بیش‌تر بر آنان فشار بیاورند و بپرسند که آنها چه کار کرده‌اند وقتی می‌گویند که به برابری جنسیتی متعهد هستند و در عین حال، هیچ اقدامی برای حمایت از حقوق زنان و تحصیل دختران در افغانستان انجام نمی‌دهند، منظورشان چیست؟»

کار مستند «نان و‌ گل‌های سرخ» که قصه زنده‌گی سه زن افغان هنگام تسلط طالبان بر کشور است، در سال ۲۰۲۱ با سرمایه‌گذاری جنیفر لارنس و کارگردانی صحرا مانی آغاز شد.

این مستند که راوی روزگار تلخ زنان افغان و‌ زنده‌گی روزمره آنان هنگام‌ سقوط کابل به‌دست طالبان است، سال گذشته به جشنواره کن فرانسه راه یافت و‌ روی‌ پرده ویژه رفت

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *