حرکت اعتراضی زنان زیر نام «جنبش زنان به سوی آزادی» مقیم تهران با ابراز نگرانی از ادامه بازداشت خودسرانه زنان و دختران از سوی طالبان، از جامعه جهانی می‌خواهد تا «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان را به‌‌رسمیت بشناسد.

این جنبش سه‌شنبه‌شب، ۱۴ حمل در بیانیه‌ای نگاشته است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، زنان و دختران افغان به بهانه‌های مختلف از خانه، جاده‌ها و مکان‌های عمومی بازداشت و زندانی شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «گروه طالبان بدون درنظرداشت حق آزادی فردی و حفظ کرامت انسانی و همچنان بدون در نظر گرفتن عُرف جامعه و ارزش‌های انسانی، دختران و زنان را با هتک حرمت و تحقیر به موتر‌ها بالا کرده و بدون هیچ جرمی به مکان‌های نامعلوم انتقال می‌دهند که این امر بیشتر به اختطاف شباهت دارد تا بازداشت توسط یک مرجع پاسخگو و مسوول.»

براساس بیانیه، این گروه در سه سال گذشته پالیسی «آپارتاید جنسیتی» را در افغانستان تطبیق و همواره منتقدین خود را به‌گونه «وحشتناک» سرکوب کرده است.

جنبش زنان به سوی آزادی بازداشت خودسرانه زنان و دختران را بدون حکم محکمه با صلاحیت و عدم رعایت حقوق بشری، نقض حقوق بشر خوانده و تاکید کرده که این موضوع به یک امر معمول برای رژیم طالبان تبدیل شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *