گروهی از مهاجران افغانستان در پاکستان آژانس پناهجویان سازمان ملل را متهم کرد که مشکلات مهاجران در این کشور را نادیده گرفته و در رفع آن سهل‌انگاری کرده است.

به گفته این گروه، این سهل‌انگاری منجر به خودکشی‌های پیهم در بین پناهجویان شده است.

این گروه از مهاجران با شعار «ما را نجات دهید» (Save us) روز دوشنبه (دوم اسد) با انتشار بیانیه‌ای پیشنهادهایش را برای حل مشکلات مهاجران افغان در پاکستان به آژانس پناهجویان سازمان ملل فرستاده است.

ترتیب‌دهندگان این پیشنهاد از سازمان ملل خواستند درباره چند مورد خودکشی پناهجویان توضیح بدهد.

در یک ماه گذشته گزارش‌هایی درباره خودکشی دو مهاجر در رسانه‌ها منتشر شد.

در آغاز ماه سرطان یک جوان مهاجر از بدخشان افغانستان در شهر اسلام‌آباد به قصد خودکشی خود را از طبقه ششم یک ساختمان به پایین انداخت و به زندگی‌اش پایان داد.

در موردی دیگر روز ۲۹ سرطان یک گروه مدافع حقوق پناهجویان در پاکستان خبر داد که یک جوان ۲۴ ساله افغان در اسلام‌آباد در اعتراض به وضعیت ناگوار مهاجرت در این کشور خودکشی کرده است.

گروه «ما را نجات دهید» در بیانیه خود نوشته است که آژانس پناهجویان سازمان ملل در اسلام‌آباد باید با نهادهای مسئول کشورهای میزبان به‌ ویژه پاکستان تماس بگیرد تا برای مشکلات روزافزون مهاجران راه‌حلی پیدا شود.

این گروه همچنین از آژانس پناهجویان سازمان ملل خواست «پرونده‌های افراد در معرض خطر را به کشورهای مهاجرپذیر رجعت داده و برای اسکان مجدد ایشان تلاش کنند.»

در بیانیه این گروه از مهاجران آمده «ما از کمیساری عالی مهاجرین ملل متحد جدا تقاضا داریم تا برای سهولت گشت‌و‌گذار و رفع تشویش‌های روانی مهاجرین اسناد معتبر مانند سرتیفیکیت و کارت‌های مهاجرت مهیا کند.»

دست‌کم در دو سال گذشته نهادهای حقوق بشری از افزایش روزافزون فشارها بر مهاجران افغانستان در پاکستان گزارش داده‌اند.

گزارش‌ها می‌رساند که سفارت پاکستان در کابل تمدید ویزا برای مهاجران افغانستان را بسته، اما ویزای این کشور در بازار سیاه با قیمت گزاف فروخته می‌شود.

پیش از این گروهی از وکلای پارلمان پاکستان فساد در فرایند صدور ویزای این کشور برای افغان‌ها و سوءاستفاده از مجبوریت مردم افغانستان را «شرم‌آور» خوانده و خواهان اصلاحات در این روند شده بود.

با این حال مهاجران می‌گویند هنوز از عدم صدور ویزا و آزار و اذیت توسط پولیس پاکستان رنج می‌برند.

پولیس پاکستان در یک سال گذشته هزاران پناهجوی افغان را از شهرهای مختلف این کشور بازداشت کرده و شمار زیادی را به افغانستان بازگشت داده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *