انس حقانی، عضو شبکه حقانی بار دیگر مستقل بودن «شبکه حقانی» از گروه طالبان را انکار کرد. او در واکنش به سخنان اخیر دیپلومات بریتانیایی که شبکه حقانی را از گروه طالبان تفکیک کرده، در توییتی نوشت که چیزی به نام «شبکه» وجود ندارد بلکه در افغانستان «یک نظام و یک رهبر» وجود دارد.

رسانه‌های پاکستانی اخیرا به نقل از جین ماریوت، کمیشنر عالی بریتانیا در اسلام‌آباد، نوشتند که او از ادامه فعالیت تحریک طالبان پاکستانی و سایر سازمان‌های شبه نظامی از جمله شبکه حقانی در افغانستان، ابراز نگرانی کرده است.

خانم ماریوت که پیش از این رئیس واحد بین‌المللی مشترک مبارزه با تروریسم بود، گفته طالبان امنیت را در افغانستان تامین کرده و قاچاق مواد مخدر کاهش یافته است. این دیپلومات بریتانیایی که در افغانستان نیز کار کرده است، از طالبان افغان خواسته که علیه گروه‌های شبه نظامی اقدام کند.

انس حقانی، روز شنبه چهارم سنبله در رشته توییتی، بدون اشاره به جزئیات سخنان خانم ماریوت نوشت «آنهایی که توسط کشورها/نهادها در لیست سیاه قرار گرفتند، اکنون حاکمان این سرزمین [افغانستان] هستند که در میان مردم خود بسیار محبوب هستند.»

انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی است. سراج‌الدین حقانی پس از آنکه وزیر داخله طالبان شد، پولیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) جایزه را برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود از پنج میلیون به ده میلیون دالر افزایش داد.

امریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر‌قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرده بود. شبکه حقانی متهم است بارها حملات مرگباری علیه غیرنظامیان انجام داده است.

اندک زمانی پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، در اواخر ماه آگست بار دیگر امریکا اعلام کرد که شبکه حقانی و طالبان دو نهاد جداگانه هستند.

انس حقانی نوشته است که رسانه‌های غربی در دو دهه گذشته علیه طالبان تبلیغ و مردم را از واقعیت‌ها دور نگهداشته است. او نوشته «سیاست‌مدارانی مانند خانم جین ماریوت هنوز قادر به دیدن حقایق آنسوی پرده ضخیم این تبلیغات نیستند تا به درستی تحلیل و قضاوت کنند.»

پیش از این نیز انس حقانی مستقل بودن شبکه حقانی را از طالبان تکذیب کرده بود.

جلال‌الدین حقانی، پدر سراج‌الدین حقانی بنیانگذار شبکه حقانی است. جلال‌الدین حقانی که مرگش در سال ۱۳۹۷ تایید شد، یکی از رهبران مجاهدین سابق بود که در دوره جنگ علیه شوروی سابق این شبکه را ایجاد کرد. جلال‌الدین بعدا با حفظ شبکه خود به گروه طالبان پیوست و در رژیم اول طالبان وزیر اقوام و قبایل تعیین شد.

پس از مرگ جلال‌الدین، فرزند او سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی را بر عهده گرفت. در سال‌های اخیر سراج‌الدین حقانی در تشکیلات طالبان معاون این گروه بود.

با آنکه انس حقانی دست‌کم دو بار مستقل بودن شبکه حقانی از گروه طالبان را رد کرده است، اما گزارش‌های متعددی وجود دارد که میان شبکه حقانی و گروه طالبان اختلافات عمیقی وجود دارد.

در حال حاضر شبکه حقانی نقش تعیین کننده‌ای در حکومت طالبان دارد و پست‌های مهم از جمله وزارت داخله در کنترول این شبکه است.

سراج‌الدین حقانی یکی از اعضای قدرتمند طالبان است که از نفوذ قابل ملاحظه‌ای در میان این گروه برخوردار است. با فرار رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، شبکه حقانی اولین گروهی بود که وارد کابل شد و نهادهای کلیدی را به دست گرفت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *