وزارت خارجه امریکا بار دیگر در گزارش سالانه خود تاکید کرده است که این کشور طالبان را به‌ رسمیت نخواهد شناخت.

در این گزارش که روز دوشنبه، ۳ ثور منتشر شد،‌ آمده که امریکا تا کنون در مورد به‌ رسمیت ‌شناختن طالبان یا کدام شخصیت حکمی دیگر منحیث «حکومت افغانستان» تصمیم نگرفته است.

بربنیاد این گزارش، طالبان فرمان‌هایی را صادر کرده‌اند که با قوانین افغانستان و تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

در این گزارش آمده که وضعیت زنان و دختران در جریان سال ۲۰۲۳ در کشور وخیم‌تر شده است، زیرا آنان نه‌تنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند، بلکه فرمان‌های متعدد طالبان فعالیت‌شان را به خانه محدود و محصور کرده‌ است.

در این گزارش کشتار، آزار جسمی شدید، شرایط سخت و تهدیدکننده‌ زنده‌گی زنان، بازداشت‌های ناعادلانه و آدم‌ربایی، ناپدیدشدن، دخالت خودسرانه یا غیرقانونی در حریم خصوصی و مجازات اعضای خانواده برای تخلفات احتمالی یکی از بسته‌گان از موارد نقض حقوق بشر گفته شده است.

موجودیت فساد اداری، وضع محدودیت شدید بر سازمان‌های حقوق بشر داخلی و بین‌المللی، خشونت مبتنی بر جنسیت به‌شمول خشونت خانواده‌گی، ازدواج‌های اجباری و سایر خشونت‌‌ها از جمله مواردی است که در این گزارش برجسته شده است.

به گفته وزارت خارجه امریکا، خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله هزاره‌ها، سیک‌ها، هندوها،‌ شیعه‌ها، سلفی‌ها، احمدی‌ها و همجنس‌گراها نیز در افغانستان تحت سلطه طالبان وجود دارد.

در این گزارش افزوده شده است که در افغانستان زیر تسلط طالبان به حاکمیت قانون به‌طور گسترده بی‌اعتنایی صورت می‌گیرد و افرادی که ناقض حقوق بشر‌ هستند، از مجازات مصون می‌باشند.

وزارت خارجه ایالات متحده به استناد گزارش‌های معتبر گفته است که طالبان و شاخه خراسان داعش در جریان سال گذشته میلادی حتا کودکان زیر ۱۲ سال را برای سربازگیری استخدام کرده‌اند.

افزون بر این، گروه‌های مسلح در حاکمیت طالبان، شهروندان خارجی،‌ کارمندان صحی سازمان‌های غیرحکومتی و غیرنظامیان را تهدید، چوروچپاول و اختطاف می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *