وزیر داخله طالبان ادعا کرده که حکومت این گروه حقوق شرعی زنان را تامین و نکاح اجباری را ممنوع کرده است. سخنگوی سراج‌الدین حقانی گفته که او در سفر اخیرش به ولایت‌ها به این نتیجه رسیده است.

با این حال، گزارش‌های نهادهای مستقل بیانگر چیز دیگری است.

مرکز تحقیقات اسمیتسون اخیراً گزارش داد که خبرهایی از سراسر افغانستان درباره ازدواج اجباری طالبان با دختران به دست می‌رسد.

این مرکز افزود که با وجود فرمان منسوب به رهبر طالبان درباره منع ازدواج اجباری، نکاح اجباری در میان طالبان افزایش یافته و به نظر می‌رسد که مقام‌های این گروه هم مانع آن نیستند.

مشهورترین مورد از ازدواج اجباری، ازدواج سعید خوستی، سخنگوی پیشین سراج‌الدین حقانی با الهه دلاورزی، دانشجوی طب است. خانم دلاورزی افشا کرد که خوستی او را به زور به نکاح خود درآورده بود.

در مقابل، سعید خوستی با رد این ادعای دلاورزی، او را متهم به توهین به مقدسات کرده و گفته که از این «نکاح نسنجیده» پشیمان است.

اعضای طالبان بارها به ازدواج اجباری و سواستفاده جنسی متهم شده‌اند.

در اوایل حکومت طالبان، مجله دیپلومات در گزارشی درباره داستان زنی نوشت که به زور به عقد یکی از جنگجویان طالبان درآمده بود.

این زن به مجله دیپلومات گفته بود که طالبان او را تهدید کردند که اگر با یک عضو این گروه ازدواج نکند، به او تجاوز خواهند کرد و فرزندانش را خواهند کشت.

از سوی دیگر، اداره احصائیه طالبان چندی پیش گزارشی داد که ۳۸.۹ درصد زنان زیر ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند.

در همین حال، نهادهای حقوق بشری بارها این نگرانی را مطرح کرده‌اند که محرومیت دختران از آموزش به دستور طالبان، آنها را در معرض خطر ازدواج زیر سن قرار داده است.

با تسلط دوباره طالبان و گسترش فقر، ازدواج اجباری کودکان نیز افزایش یافته است.

ویلیام کورنلیوس، رئیس صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، با اشاره به فشار اقتصادی بر خانواده‌ها در افغانستان تحت کنترل طالبان، گفته که سن دخترانی که برای ازدواج «فروخته» می‌شوند، به زیر پنج سال آمده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *