شماری از اعضای اتحادیه فعالان حقوق بشر درپیوند به دومین نشست دوحه در مورد افغانستان می‌گویند که هر گونه تلاش جامعه جهانی برای به‌رسمیت‌شناسی طالبان یا جرم‌زدایی این گروه، نزد شهروندان کشور فاقد اعتبار است.

آنان روز یک‌شنبه، ۲۹ دلو در یک حرکت اعتراضی در شهر «کلگری» کانادا گفتند که طالبان «تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری» را نقض کرده و آینده زنان، کودکان و اقلیت‌های قومی در افغانستان را با خطر روبه‌رو کرده‌اند.

اعتراض کننده‌گان در یک قطع‌نامه‌ای هشت ماده‌ای تاکید کردند که به‌دلیل ایجاد پناه‌گاه امن «تروریستی» از سوی طالبان در افغانستان، در کنار جلوگیری از به‌رسمیت‌شناسی این گروه، از بین بردن رژیم آنان نیز ضروری است.

در بخشی از این قطع‌نامه آمده است: «هرگونه تلاش در جهت به‌رسمیت شناسی این گروه توسط جامعه جهانی یا حتی جرم‌زدایی از طالبان به نظر مردم افغانستان اعتباری نخواهد داشت. ما به نماینده‌گی از مردم کشور از سازمان ملل متحد خواهان تضمین و رعایت اصل حق تعیین سرنوشت ملت‌ها توسط شهروندان افغانستان از طریق مکانیزم‌های پذیرفته شده‌ای دموکراسی و تامین حقوق سیاسی و اساسی مردم هستیم.»

اتحادیه فعالان حقوق بشر همچنان هشدار داد که هر نوع فیصله در قبال آینده سیاسی افغانستان که به‌منظور حل بحران موقت بدون در نظر گرفتن خواست جمعی مردم صورت بگیرد، عامل گسترش منازعه و خشونت‌های خانمانسوز در کشور خواهد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *