نمایندگان ویژه‌ی اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان در بیانیه‌ی پایانی نشست شان در عشق‌آباد ترکمنستان، بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران در این کشور تأکید کرده‌اند.

این نشست به روزهای ۲۵ و ۲۶ می برگزار شده است و اشتراک‌کنندگان آن نمایندگان ویژه‌ی اتحادیه اروپا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان برای افغانستان بوده‌اند.

در بیانیه‌ی پایانی نشست آمده است که این فرصتی برای تبادل نظر عمیق در مورد تحولات و وضعیت اقتصادی افغانستان بود.

نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی گفته‌اند که به تعهد شان به مردم افغانستان و رسیدن این کشور به ثبات، صلح پایدار و رفاه متعهد هستند.

آنان با یادآوری نگرانی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان و همچنین وضعیت وخیم اقتصادی و بشردوستانه، از تلاش‌های جامعه‌ی جهانی برای ادامه‌ی کمک به مردم افغانستان با وجود شرایط دشوار قدردانی کرده‌اند.

آنان در بیانیه‌ی نشست شان، بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان و حمایت از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی همه‌ی شهروندان این کشور تأکید کرده‌اند.

نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی از طالبان خواسته‌اند تا تمام ممنوعیت‌ها علیه دختران و زنان که حقوق آنان را برای تحصیل، کار و مشارکت در زندگی عمومی محدود می‌کند، لغو کنند.

آنان افزوده‌اند که این ممنوعیت‌ها، فراتر از نقض جدی حقوق بشر، اثرات زیانباری بر توانایی جامعه‌ی بین‌المللی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دارد و باید برداشته شود تا اقتصاد افغانستان رونق یابد و در نهایت به ثبات و صلح برسد.

نمایندگان اروپا و آسیای مرکزی گفته‌اند که در مورد چشم‌انداز و چالش‌های ثبات اقتصادی و احیای افغانستان نیز بحث کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان نشست عشق‌آباد از طالبان خواسته‌اند که اجازه ندهند خاک افغانستان، به‌عنوان پناهگاه امن توسط گروه‌های تررویستی یا منبع صدور تروریسم و افراط‌گرایی به کشورهای دیگر شود.

آنان تأکید کرده‌اند که تروریسم، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، قاچاق مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی مرزی، تأثیر منفی بر منطقه خواهد گذاشت.

نمایندگان ویژه‌ی اروپا و آسیای مرکزی در بیانیه‌ی نشست شان گفته‌اند که در استفاده از منابع طبیعی مشترک باید نیازهای همه‌ی همسایگان افغانستان در نظر گرفته شود.

دیدار نماینده‌ی اتحادیه اروپا با سرپرست وزارت خارجه‌ی ترکمنستان

توماس نیکلاسون، نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با وفا حاجی‌اف، سرپرست وزارت خارجه‌ی ترکمنستان نیز گفت‌وگو کرده است.

گفته شده است که طرفین در مورد دستور کار مشارکت و توسعه بیشتر همکاری بین ترکمنستان و اتحادیه اروپا تبادل نظر کرده‌اند.

همچنین مسائل مربوط به همکاری در مورد افغانستان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

دیدار نماینده‌ی سازمان ملل با سرپرست وزارت خارجه‌ی ترکمنستان

نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز با سرپرست وزارت خارجه‌ی ترکمنستان گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی ترکمنستان گفته است که طرفین در مورد مسائل مهم امنیت منطقه‌ گفت‌وگو کرده‌اند.

وفا حاجی‌اف گفته است که ترکمنستان به امنیت و ثبات کشور همسایه و همچنین توسعه اجتماعی و اقتصادی آن بسیار علاقه‌مند است.

دو طرف در این دیدار بر اهمیت تعامل گسترده بین کشورها و سازمان ملل متحد در مورد مسائل افغانستان تأکید کرده‌اند.

همچنین تأکید شده است که ترکمنستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که فعالانه در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای تثبیت وضعیت سیاسی و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان فعالیت می‌کند.

همچنین خاطرنشان شده که ترکمنستان از طریق اجرای پروژه‌هایی مانند ساخت خط لوله‌ی گاز تاپی، ساخت خط برق تاپ، تعمیر راه‌آهن، ساخت خطوط جدید و غیره به بهبود اقتصادی افغانستان کمک می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *