تلویزیون نیوز ۱۸هند به نقل از منابع خود گزارش می‌دهد که دهلی ‌نو در حال بررسی امکان بازگشایی سفارت خود در افغانستان است.

به گزارش این رسانه، احتمالاً یک هیئت هندی به زودی برای گفتگو در باره این موضوع و گرفتن تضمین امنیتی از «رهبری طالبان» به کابل سفر کند.

تاریخ سفر هیئت مذکور به کابل هنوز مشخص نشده است. این تلویزیون به نقل از «مقام‌های بلندپایه حکومتی هند» گزارش می‌دهد که پس از آغاز به کار سفارت هند در کابل، به صورت «محدود» برای شهروندان افغانستان ویزه صادر خواهد شد. در این گزارش آمده است که در صورت بازگشایی سفارت، هند همچنین قصد دارد صدور ویزه صحی را به شهروندان افغانستان از سر گیرد.

در همین حال امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در یک مصاحبه اخصاصی با رسانه مذکور که دو روز پیش نشر شد، گفته است که «توجه ویژه‌ای» به امنیت سفارت و کنسولگری‌های هند خواهند کرد.

او به این رسانه هندی گفت:«من معتقدم که روابط افغانستان و هند در آینده نزدیک تقویت خواهد شد. سفارت آنها در کشور ما و سفارت ما در کشور آنها فعالیت خواهد کرد.»

او گفته است که هند و افغانستان کشورهای نزدیک منطقه هستند و «باید با یکدیگر روابط اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک» داشته باشند.

امیر خان متقی در پاسخ به پرسشی در مورد تضمین‌های امنیتی که طالبان حاضر است برای بازگشایی ماموریت‌های دیپلماتیک هند ارائه دهد، گفت: «ما امنیت سفارت هند را تضمین خواهیم کرد و در این زمینه توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.»

متقی ابراز امیدواری کرد که دهلی‌نو پروژه‌های توسعه‌ای متوقف شده در افغانستان را از سر گرفته و واردات و صادرات میوه‌های تازه و خشک را آغاز کند.

هند سفارت خود در کابل را دو روز پس از تسلط طالبان بر افغانستان، تعطیل کرد.

پیش از این، انس حقانی، از اعضای ارشد شبکه حقانی گفته بود که طالبان می‌خواهد دهلی نو سفارت خود را در کابل باز کند.

او نیز در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون نیوز ۱۸ هند گفت که گروه طالبان خواهان «رابطه دوستانه» با هند است و افغانستان برای ر سیدگی به بحران بشری به کمک‌های دهلی نو در همه زمینه‌ها نیاز دارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *