وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید که قرار است روند پرداخت معاشات دوماهۀ آموزگاران در سراسر افغانستان تا یک هفته دیگر آغاز شود.

عزیز احمد رایان، سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) در پیامی به خبرنگاران گفت که صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) بار دیگر تعهد کرده است که روند پرداخت معاشات معلمین را به زودی تکمیل می‌کند.

به گفتۀ آقای رایان بر اساس این تصمیم یونیسف قرار است به ۹۴هزار آموزگار به شمول معلمین زن به مبلغ ۲۰۰ دالر حقوق شان را دریافت کنند.

آقای رایان افزود: “برای شش درصد معلمینی که حسابات بانکی ندارند، معاشات آن‌ها از طریق معتمدان به صورت دست به دست توزیع خواهد شد که در پیوند به این موضوع تا هفته پیشرو ریاست مالی و حسابداری وزارت معارف در هماهنگی با ریاست‌های معارف ولایات یک میکانیزم مناسب برای توزیع معاشات آنها تهیه خواهد کرد.”

سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان افزود که آنان بررسی تازۀ را در مورد شمار آموزگاران در سراسر این کشور انجام داده و در حال حاضر، هیچ “معلم خیالی” در این وزارت وجود ندارد.

یونیسف از آغاز سال تعلیمی جدید برای هر آموزگار در سراسر این کشور، به مبلغ ۱۰۰ دالر پرداخت کرده و پیش از ملل متحد گفته بود که تا پایان امسال برای پرداخت حقوق ماهوار معلمین افغان متعهد است.

توزیع معاش از سوی یونیسف با استقبال برخی از آموزگاران مکاتب در شهر کابل روبرو شده است. میرویس همدرد، معلم در یکی از مکاتب دولتی کابل به صدای امریکا گفت که آموزگاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، و باید معاشات شان به موقع داده شود.

آقای همدرد افزود: “تا کنون یک بار به مبلغ ۱۰۰ دالر دریافت کردم، مشکلات اقتصادی ما بیشتر شده و این پول برای ما کفایت نمی‌کند. ما کرایه موتر داشتیم که قطع شده و همچنان به مبلغ ۲۰۰۰ افغانی از بابت لیسانس می‌گرفتیم که این پول هم قطع شد.”

اما این آموزگار افزود که با وجود تشدید بحران بشری توزیع ۱۰۰ دالر در هر ماه از سوی سازمان ملل متحد به معلمین تا حدی می‌تواند مشکلات آنان را حل کند.

این در حالی است طالبان برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند. با آنکه حدود هشت ماه از حاکمیت این گروه در افغانستان می‌گذرد، تا کنون دروازه‌های مکاتب را به روی دانش‌آموزان دختر باز نکرده اند.

پیش از این صندوق وجهی سازمان ملل متحد گفته بود که برای پشتیبانی مالی از هزاران آموزگار در افغانستان به ۲۵۰ میلیون دالر نیاز است.

یونیسف به تاریخ ۲۰ فبروری (اول حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که به هدف حمایت‌های اضطراری از میلیون‌ها کودک برای ادامۀ تعلیم و تربیه آنان در افغانستان، قرار است برای ۱۹۴هزار آموزگار در این کشور کمک مالی کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *