صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از وزارت خارجه‌ی امریکا خواسته است تا در مورد تصمیم خود درباره‌ی تعویق برنامه‌ی بورسیه‌ی «فولبرایت» برای دانشجویان افغانستان تجدید نظر کند.

یونیسف همچنین از وزارت خارجه‌ی امریکا خواسته است تا به جوانان افغانستان فرصت ادامه‌ی تحصیل و ساختن آینده‌ی‌شان را فراهم کند.

به تازگی ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام وزارت خارجه‌ی امریکا گزارش کرده است که ایالات متحده برنامه‌ی بورسیه دانشجویی «فولبرایت» برای دانشجویان افغانستان را ادامه نخواهد داد.

این مقام امریکایی گفته است که به‌دلیل موانع قابل توجه، برنامه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی در افغانستان برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ پیش نخواهد رفت. او این تصمیم را ناامیدکننده خوانده است.

این مقام افزوده است که اگر شرایط به‌گونه‌ای تغییر کند که امریکا بتواند دوباره از فرصت‌های فولبرایت از دانشجویان افغانستان حمایت کند، روند پذیرش درخواست‌ها از سر گرفته خواهد شد.

ای‌بی‌سی نیوز همزمان نوشته است؛ ۱۴۰ نفر که در سال گذشته در نیمه‌ی نهایی برنامه فولبرایت راه‌ یافته‌اند، پس از خروج امریکا از افغانستان با سرنوشت نامعلوم قرار گرفته بودند و اکنون روند پذیرش آنان نیز متوقف شده است.

با این حال، برخی از این دانشجویان ضمن ابراز ناراحتی از این موضوع، در تویتر نوشته‌اند که سال‌ها انرژی و زمان را برای راه‌یابی به برنامه‌ی «فولبرایت» هزینه کرده بودند. این دانشجویان نیز خواستار تجدید نظر تصمیم وزارت خارجه‌ی امریکا شده‌اند.

از سوی هم، طبق گزارش ای‌بی‌سی نیوز، این برنامه اما برای بیش از ۱۰۰ دانشجوی فولبرایت از افغانستان که از قبل در حال تحصیل بودند، ادامه خواهد یافت. ای‌بی‌سی نوشته است که وزارت امور خارجه جزئیاتی را در مورد بازگشت آنها به کشور خود ارایه نکرده است.

 

برنامه فولبرایت توسط دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه‌ی امریکا اداره می‌شود. این برنامه توسط کنگره‌ی این کشور در سال ۱۹۴۶ با هدف ایجاد روابط بین‌المللی با ارایه کمک‌های مالی به شهروندان خارجی برای تحصیل در امریکا ایجاد شد. طی دو دهه‌‌ی گذشته صدها شهروند افغانستان از این برنامه مستفید شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *