پس از آنکه ایالات متحده طرحی را برای آزادسازی پول از ذخیره بانک مرکزی افغانستان منتشر کرد، اما از آن برای جبران غرامت به خانواده های قربانیان حملات 11 سپتمبر صحبت کرد، جامعه جهانی واکنش های گسترده ای نشان دادند. در هماهنگی، گلوبال تایمز روز چهارشنبه یک طومار آنلاین راه اندازی کرد و از ایالات متحده خواست که بدون قید و شرط پول نجات دهنده زندگی را به افغان ها بازگرداند. گلوبال تایمز با قراردادن یک کاریکاتور امریکا را متهم به دزدی از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان نموده و مدعی شده است که امریکا از مردم افغانستان نان دزدیده است.

رئیس جمهور جو بایدن فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن 7 میلیارد دالر از وجوه افغانستان که در ایالات متحده نگهداری می شد برای توزیع این پول به صلاحدید ایالات متحده آزاد شد. نیمی از دارایی ها برای جبران خسارت قربانیان حملات 11 سپتمبر و نیمی دیگر برای ایجاد یک صندوق امانی “به نفع مردم افغانستان” استفاده خواهد شد. این اقدام نه تنها خشم شدیدی را در افغانستان برانگیخت، بلکه باعث ایجاد غوغا در جامعه جهانی نیز شد.

در نامه مشترک گلوبال تایمز آمده است که این رفتار وحشیانه از سوی قدرتمندترین کشور جهان است که علناً دارایی های فقیرترین کشور جهان را غارت می کند.

در این نامه آمده است که ایالات متحده حق ندارد خودسرانه با دارایی های کشورهای دیگر در خارج از کشور برخورد کند، چه از طریق “مجموعه” دارایی ها و چه از طریق جدا کردن آنها، زیرا چنین اقداماتی فاقد هرگونه مبنای قانونی و بسیار غیراخلاقی است.

 

این روزنامه چینایی که از رقیبان اصلی ایالات متحده به حساب می آید همچنان نوشت:

“هفت میلیارد دالر برای ایالات متحده معنایی ندارد، زیرا احتمالاً می توان از آن برای ساخت سه بمب افکن B-2  استفاده کرد. با این حال، برای مردم افغانستان، این پول نیاز فوری است. این صرفه جویی در زندگی است. در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی روبرو هستند و میلیون ها کودک در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند و به مراقبت های پزشکی دسترسی ندارند. آموزش و خدمات اجتماعی کشور در آستانه سقوط است.

بیش از هر کشور دیگری، ایالات متحده به عنوان مقصر چنین هرج و مرج در افغانستان، مسئولیت اصلی نجات افغان ها را به دوش می کشد. طبق آمار، در مجموع 30000 غیرنظامی در طول جنگ افغانستان کشته شدند و تقریبا 11 میلیون نفر پناهنده شدند. آمریکا با کمک گرفتن از افغان‌ها پول می‌دزدد، چقدر وحشیانه است!»

ما دزدی آمریکا از دارایی های افغانستان را قویا محکوم می کنیم. ما امیدواریم که شما به ما بپیوندید و این نامه مشترک را امضا کنید تا از ایالات متحده بخواهید که بدون قید و شرط آنچه متعلق به افغان‌ها است به آنها بازگرداند و با بحران انسانی بی‌سابقه مقابله کند. در این نامه تاکید شده است که افغان‌ها در رنج هستند و به پول خود نیاز دارند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *