گروهی از روزنامه‌نگاران افغان که سابقه همکاری با رسانه‌های بریتانیایی را داشته‌اند می‌گویند به خاطر حفظ جان خود ماه‌هاست که زیر حاکمیت طالبان مخفیانه زندگی می‌کنند.

به گزارش گاردین، این خبرنگاران از زمان بازگشت طالبان با وجود تلاشهای زیاد موفق نشده‌اند ویزای بریتانیا را بگیرند.

هشت خبرنگار افغان دولت بریتانیا را به نادیده گرفتن تعهد برای کمک به آن‌ها متهم کردند.

آن‌ها در اقدامی قانونی برای انتقال به بریتانیا، درخواست بررسی قضایی کرده‌اند.

این خبرنگاران می‌گویند که با وجود پیگیری‌های مداوم تنها ایمیل‌ خودکار از سوی برنامه جابجایی و کمک افغانستان دریافت کرده‌اند.

اعضای این گروه به نشریه آبزرور، زیر مجموعه گاردین، گفتند که از سوی طالبان پیام‌های هشدارآمیز دریافت کرده‌اند.

برخی از این خبرنگاران می‌گویند به خاطر همکاری با رسانه‌های خارجی مورد حمله قرار گرفته و یا شکنجه شده‌اند.

یکی از این خبرنگاران با نام مستعار عباس گفت که طالبان و سایر افراط‌گرایان آشکارا علیه کسانی که به رسانه‌های بریتانیایی وابسته بوده‌اند صحبت می‌کنند.

او گفت: «آنها می‌گویند ما جاسوس هستیم. طالبان به من هشدار داده‌اند. به همین دلیل است که من بارها تلاش کردم تا مقامات بریتانیا را متقاعد کنم که به من در نقل مکان کمک کنند. دولت بریتانیا قول داد که کسانی که به رسانه‌های بریتانیا وابسته هستند واجد شرایط خواهند بود. چه شد که ما را فراموش کردند و صدای ما را نشنیدند؟»

ارین الکاک، وکیلی که نماینده گروه خبرنگاران افغان را بر عهده دارد می‌گوید که در ماه آگست وعده داده شد که خبرنگاران افغان که برای سازمان‌های رسانه‌ای بریتانیا کار می‌کردند و با تهدید قریب‌الوقوع مواجه بودند، به بریتانیا منتقل شوند.

او می‌گوید: «نه تنها این وعده هنوز محقق نشده است، بلکه پس از ۹ ماه، این خبرنگاران هیچ خبری از زمان دریافت پاسخ به درخواست شان دریافت نکرده‌اند.»

این اقدام قانونی تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه ۳ جوزا، نمایندگان پارلمان بریتانیا، از سوء مدیریت عملیات تخلیه پس از تسلط سریع طالبان بر افغانستان انتقاد جدی کرد.

کمیته امور خارجه پارلمان بریتانیا، خروج بی‌نظم بریتانیا از افغانستان را در تابستان گذشته یک “فاجعه” توصیف کرد.

کمیته خارجی مجلس بریتانیا گفت که ناکامی در رهبری عملیات در زمانی اتفاق افتاد که «بسیاری از مردم به معنای واقعی کلمه در حال از دست دادن زندگی خود بودند.»

کمیته خارجی مجلس بریتانیا می‌گوید که در نتیجه سو‌ء مدیریت برنامه نجات، صدها مترجم و افراد دیگری که با بریتانیا همکاری کرده‌اند در وضعیت نامعلومی به حال خود رها شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *