ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل برای افغانستان، سفر یازده روزه خود به این کشور را آغاز کرد.

قرار است آقای بنت در این سفر در کنار دیدار با مقام‌های طالبان، اعضای جامعه مدنی و دیپلومات‌های مستقر در افغانستان، برای معلومات دست اول بازدید‌های میدانی هم انجام دهد.

سازمان ملل اعلام کرده که قرار است سفر آقای بنت به افغانستان به مدت یازده روز از یکشنبه ۱۵ می تا ۲۶ این ماه ادامه پیدا کند.

قرار است گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارش یافته‌های سفر خود را به شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل ارایه کند.

نخستین سفر آقای بنت به افغانستان در حالی انجام می‌شود که طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف شش را منع کرده، حجاب سختگیرانه‌ای به زنان تحمیل کرده و کارمندان دولتی را مجبور به گذاشتن ریش کرده است.

این گروه همچنین به تخلفات جنگی از جمله شکنجه و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر، بغلان و تخار متهم است؛ نظامیان طالبان در حالی این ادعاها را رد می کنند که مردم هزاره افغانستان هم از نسل کشی این قوم بدست طالبان شکایت دارند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از طرف جنگجویان طالبان نشان می‌دهد که این گروه اسیران جنگی را به قتل رسانده و خانه‌هایی را که آن‌ها منسوب به نیروهای جبهه مقاومت می‌دانند، آتش زده‌اند.

ریچارد بنت در مورد این جنگ نگرانی خود اشکار کرده و گفته است که گزارش‌های “بسیار نگران‌کننده‌ای از نقض حقوق بشر در پنجشیر، بغلان و تخار” منتشر شده که نیاز به تأیید بیشتر دارد.

آقای بنت تأکید کرده که وضعیت در این مناطق را دنبال می‌کند.

 

ماموریت بنت

در ۷ اکتبر گذشته، شورای حقوق بشر در یک قطعنامه ماموریت یک گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را تعیین کرد.

در اول اپریل گذشته، آقای بنت به این ماموریت منصوب شد و او در روز اول ماه جاری میلادی رسما وظایف خود را بر عهده گرفت.

آقای بنت پیش از این به حیث رئیس بخش حقوق بشر (یوناما) در افغانستان خدمت کرده است. او قبلاً در ترویج و حمایت از حقوق بشر در افغانستان نقش داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *