کمیته‌ مراقبت از خبرنگاران روز دوشنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل)‌ ضمن تایید از رهایی هفت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از توقیف طالبان، خواهان متوقف شدن بازداشت ژورنالستان و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان شد.

این کمیته حامی رسانه ها با استناد گزارش‌های خبری در وبسایت رسمی خود نوشته است که نیروهای طالبان از روز شنبه ۲۶ مارچ به این سو،‌ هفت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را توقیف و سپس از قید آزاد کردند و در عین حال، به رسانه‌های داخلی دستور داده اند تا بخش و نشر محتویات نشرات سه رسانه بین المللی را متوقف کنند.

استیفن بتلر، هماهنگ کننده کمیته مراقبت از خبرنگاران مستقر در شهر واشنگتن دی سی،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که “طالبان باید همه ژورنالستانی را که در توقیف به سر می برند،‌ به صورت فوری آزاد کنند و بازداشت اعضای مطبوعات را یکبار و برای همیشه متوقف کنند.”

اما این کمیته حامی رسانه ها مشخص نکرده است که به چه تعداد از ژورنالستان و کارمندان رسانه‌ای هنوز هم در بازداشت طالبان به سر می برند.

آقای بتلر همچنین گفت که “توقیف‌های خودسرانه کارمندان رسانه‌ها” و ممنوعیت نشرات چندین رسانه بین المللی،‌ سکتور رسانه‌های افغانستان را که زمانی پر رونق بود،‌ از بین می برد و مردم افغانستان را از دسترسی به معلومات ضروری محروم می کند.

اعلامیه کمیته مراقبت از خبرنگاران مستقر در ایالات متحده پس از آن نشر شد که نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان از “یورش” طالبان به چهار رادیوی محلی در ولایت قندهار و بازداشت شماری از کارمندان این رسانه‌ها خبر دادند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز دوشنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که افراد مربوط به استخبارات طالبان به رادیوهای صدای ملت، تبسم، زما و سانگه یورش برده و دست کم شش کارمند این رسانه‌ها را به دلیل ”نقض دستور حکومت طالبان’‘ مبنی بر منع نشر موسیقی، بازداشت کردند.

کمیته مراقبت از خبرنگاران در این اعلامیه همچنین گفته است که یکی از ژورنالستان سلام وطندار نیز زمانی توسط طالبان توقیف شد که اعتراضات علیه مسدود نگهداشتن مکاتب دختران را زیر پوشش خبری قرار می داد.

این کمیته حامی رسانه‌ها گفته است که طالبان این کارمندان رسانه‌ای را در جریان توقیف برای ساعت‌ها مورد بازجویی قرار دادند و سه تن از ژورنالستان توقیف شده را به قید ضمانت از بازداشت آزاد کردند.

کمیته مراقبت از خبرنگاران همچنین با استناد گزارش رسانه ها در این اعلامیه گفته است که مقام‌های طالبان روز یکشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل)‌ پخش و نشر برنامه‌های پشتو، فارسی و ازبیکی بی‌بی سی، صدای امریکا و دویچه وله آلمان را از طریق رسانه‌های محلی ممنوع کرد.

بر اساس این اعلامیه، تلویزیون‌های شمشاد، آریانا و آرزو برنامه‌های بی‌بی سی را نشر می کردند و تلویزیون طلوع برنامه‌های دویچه وله را نشر می کرد.

نشرات تلویزیونی صدای امریکا که به نام “تلویزیون آشنا” از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع نیوز و لمر و پیش از آن برای کم و بیش یک دهه از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شد، از تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) متوقف شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *