سازمان جهانی صحت از آغاز کمپاین واکسین سرخکان در ۲۴ ولایت افغانستان خبرداده و گفته است که در این کمپاین، قرار است که بیش از ۱.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین شوند.

این سازمان روز دوشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که این کمپاین دو روز پیش آغاز شده است در ۴۹ ولسوالی و ۲۴ ولایت، به شمول برخی ولایات بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، فاریاب، هلمند، هرات، جوزجان، قندهار، کاپیسا، خوست، کندز، لغمان، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیکا، پکتیا، پروان، سرپل، تخار، ارزگان، میدان وردک و زابل تا تاریخ ۱۷ مارچ ادامه خواهد داشت.

به گفته سازمان جهانی صحت در این کمپاین، برای کودکان زیر سن پنج سال، قطره‌های جلوگیری از فلج کودکان (پولیو) نیز داده خواهد شد. بر اساس معلومات این سازمان قرار است ۹۲۰۰ کارمند صحی و واکسیناتوران این کمپاین را به پیش ببرند.

داپنگ لوو، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان گفت: ” من از همه والدین می‌خواهم که فرزندان خود را برای واکسین بیاورند و بهترین هدیه را به آن‌ها بدهند که از بیماری‌های خطرناک اما قابل پیش‌گیری محافظت شوند.”

آقای لوو همچنین از مردم خواسته است که برای تامین امنیت کارمندان صحی به ویژه واکسیناتوران تلاش کنند.

این در حالی است که اخیراً هشت واکسیناتور زمانی در ولایت کندز و تخار کشته شدند که مصروف تطبیق خانه به خانۀ واکسین پولیو به کودکان بودند.

این سازمان همچنین از افزایش شیوع بیماری سرخکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا اکنون، ۴۸هزار و ۳۶۶ واقعۀ سرخکان در این کشور ثبت شده و این بیماری در این مدت، جان ۲۵۰ کودک را گرفته است.

بر اساس معلومات این سازمان از آغاز سال جاری میلادی، بیش از ۱۸هزار مورد ابتلا به بیماری سرخکان در این کشور ثبت شده که از این میان، ۱۴۲ کودک جان‌های شان را از دست داده اند.

پیش از این، داکتران بدون مرز از افزایش واقعات بیماری سرخکان در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این بیماری حیات کودکان مصاب به سو تغذی را در این کشور تهدید می‌کند.

داکتران بدون مرز به تاریخ ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در حال حاضر، رقم واقعات بیماری سرخکان در ولایت‌های هرات، هلمند و کندز به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته است.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *