نمايندگان ويژه‌ی اتحاديه‌ی اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا و ايالات متحده در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که پیشرفت در عادی‌سازی روابط جامعه بین‌المللی با طالبان به اقدامات و به اجرای تعهدات این گروه بستگی دارد.

آنان به تازگی در نشستی در بروکسل در مورد وضعيت افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند. در این نشست دیبورا لاینز، نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در افغانستان نیز حضور داشته است.

نمایندگان کشورهای غربی در اعلامیه‌‌ای که روز جمعه (۱۹ حمل) منتشر کرده، بر تعهد قوی‌شان برای کمک به مردم افغانستان و نیاز به ادامه رسیدگی به بحران انسانی در این کشور تأکید کرده‌اند.

آنان بر اهمیت دست‌رسی همه نیازمندان به کمک در افغانستان تأکید کرده و خواستار رفع هر گونه مانع بر سر ارائه کمک‌های بشردوستانه شده‌اند.

نمايندگان ويژه‌ی اتحاديه‌ی اروپا و چند کشور دیگر،  تصمیم طالبان مبنی بر ادامه محرومیت دختران از مکتب را محکوم کرده و گفته‌اند این کار با تضمین‌های طالبان به مردم افغانستان و جامعه جهانی در تضاد است.

آنان خواستار لغو فوری ممنوعیت آموزش برای دختران بالاتر از صنف ششم شده و تأکید کرده که هر نوع کمک بین‌المللی و دامنه این کمک‌ها بستگی دست‌رسی دختران به آموزش برابر دارد.

کشورهای غربی طالبان را به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز متهم و در این مورد شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، تخلفات و سوءاستفاده‌های طالبان شامل قتل، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدشدن اجباری، آزار فیزیکی، شکنجه، محدودیت بر جامعه مدنی و آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز است.

این کشورها به‌گونه ویژه نقض و تجاوز به حقوق زنان و دختران در کشور از جمله محدودیت در آزادی رفت و آمد را محکوم کرده‌اند.

آنان در مورد محدودیت‌ها علیه آزادی بیان، سرکوب رسانه‌ها، محدودیت‌های زنان شاغل در رسانه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران و ممنوعیت پخش برنامه‌های برخی از رسانه‌های بین‌المللی ابراز نگرانی کرده‌اند.

نمايندگان ويژه اتحاديه‌ی اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا و ايالات متحده در اعلامیه‌ی‌شان یک روند سیاسی فراگیر و معتبر در افغانستان با مشارکت معنادار زنان و گروه‌های مذهبی و اقلیت‌ها را که منجر به آشتی ملی و حکومت‌داری گسترده می‌شود، مهم خوانده‌اند.

آنان به اهمیت تعامل منظم طالبان با دیگر رهبران سیاسی و جامعه مدنی در گفت‌وگوهایی که منجر به یک سیستم سیاسی فراگیر شود، اشاره کرده‌‌اند.

کشورهای غربی در اخیر تاکید کرد‌اند که که طالبان باید به تعهدات خود در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم و نیز تعهدات خود برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر عمل کنند. آنان از تصمیم اخیر طالبان برای ممنوعیت کشت تریاک استقبال کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *