حامد کرزی، رئيس‌جمهور پیشین ‎در دیدار با شماری از فعالان حقوق زن گفته است که هیچ کشوری بدون مشارکت و حضور فعال زنان به ترقی دست نمی‌یابد.

طبق خبرنامه‌ی دفتر کرزی که روز گذشته (دوشنبه، ۲ جوزا) منتشر شد، فعالان زن درباره‌ی مشکلاتی فرا راه زنان کشور صحبت کرده و خواستار برگشت زنان به کار و بازشدن مكتب‌های متوسطه و لیسه‌ی دخترانه شده‌اند.

در این راستا کرزی گفته است که هیچ کشوری بدون مشارکت ملی و حضور فعال زنان در تمام عرصه‌های زندگی به ترقی دست نمی‌یابد.

کرزی افزوده است: «برای نجات کشور عزیز [ما] از فقر و احتیاج و رسیدن به ترقی، کسب علم و کار دوشا دوش زنان و مردان کشور امر حتمی …و حیاتی می‌باشد.»

رئيس‌جمهور پیشین بار دیگر بر گشایش مکتب‌های دختران و برگشت زنان به کار تأکید کرده است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم هستند و زنان کارمند در ادارات دولتی نیز خانه‌نشین شده‌اند.

هم‌چنین وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان علیه آزادی‌های فردی زنان نیز محدودیت وضع کرده است. این وزارت در آخرین مورد به‌رسانه‌های تصویری دستور داده است که مجریان زن این رسانه‌ها باید با ماسک سیاه روی‌شان را بپوشانند.

پیشتر هم وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته بود که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت برای زنان «بی‌حجاب»، «تنبیه» نیز در نظر گرفته است.

در طرح این وزارت هم‌چنین آمده است که در قدم نخست خانه‌‌ی زن بی‌حجاب مشخص و ولی‌اش توصیه و تنبیه شود. در قدم دوم، ولیِ زن بی‌حجاب احضار و در قدم سوم سه روز زندانی شود. به‌همین ترتیب، در قدم چهارم ولیِ زن بی‌حجاب به محاکم سپرده و به سزای مناسب محکوم شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *