حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در مصاحبه تازه‌اش با بی‌بی‌سی در مورد مسدود ماندن مکاتب دختران گفت که “این آنچه است که ما هیچ نمی‌خواهیم. می‌خواهیم [این تصمیم طالبان] تغییر کند. ما می‌خواهیم که دختران افغانستان به مکاتب برگردند.”

حکومت طالبان برخلاف تعهدات شان برای بازگشایی مکاتب دختران، تا اکنون مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر مسدود نگهداشته و گفته که این مکاتب برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهند ماند.

آقای کرزی در مصاحبه با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی، این تصمیم طالبان را “تاسفبار” و “غیرقابل انتظار” خواند. او گفت: “هیچ امکان ندارد که افغانستان بدون برگشت دختران به مکاتب زنده بماند – چنین نمی‌تواند باشد. مردم افغانستان این را اجازه نخواهند داد. من مطمئن استم که مکاتب دختران بازگشایی خواهند شد، زیرا این آنچه است که مردم افغانستان می‌خواهند و به وضوح خواهان آن اند.”

او اضافه کرد که به این تصمیم مردم افغانستان، به ويژه روحانیون و علمای دین واکنش نشان دادند، واکنشی که به “ما اطمینان می‌دهد که چنین فشار‌ها منتج به برگشت دختران به مکاتب خواهد شد”.

نمایندگان جامعه مدنی، احزاب سیاسی و شوراهای قومی افغانستان روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) در نشستی در شهر کابل از حکومت طالبان خواستند تا ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را لغو کرده و مکاتب را به روی آنان باز کنند. آنان گفتند که ممنوعیت بر آموزش دختران عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

مقام‌های طالبان هرگز به صورت رسمی توجیهی برای این ممنوعیت ارایه نکرده اند، اما عزیز احمد رایان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان، به صدای امریکا گفت که بحث‌ها در سطح رهبری این گروه برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه جریان دارد.

آقای کرزی همچنان گفت که در جریان ملاقات با طالبان یافته است که آنان نیز خواهان برگشت دختران به مکاتب اند. او علاوه کرد اینکه چگونه تصمیم مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران اتخاذ شده است، واضح نیست، اما تاکید کرد که این تصمیم باید به زودی تغییر کند.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که “آموزش و پروش نباید گروگان سیاست” باشد.

پالوما اسکودرو، مدیر حمایت و ارتباطات جهانی یونیسف ناوقت روز شنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) در دیدار از یک مکتب دختران در کابل گفته است که بیش از یک ماه می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از حق آموزش محروم شده اند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *