وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نتیجه بررسی‌ها درباره حمله انتحاری مرگبار به میدان هوایی کابل در جریان عملیات خروج از افغانستان نشان می‌دهد که امکان جلوگیری از این حمله مرگبار وجود نداشت.

در جریان این حمله که روز ۲۶ آگست سال گذشته روی داد بیش از ۱۷۰ افغان و ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت.

به گفته مسئولان وزارت دفاع ایالات متحده تصور اولیه مبنی بر تیراندازی در جریان این حمله و «پیچیده» بودن آن صحت نداشت. بنا به روایت آنها بمبگذار انتحاری در جریان این حمله به تنهایی حدود ۹ کیلوگرم مواد منفجره خود را منفجر کرد.

نتیجه بررسی‌های وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که گروه طالبان احتمالا از طرح انجام این حمله انتحاری اطلاعی نداشت. به گفته مسئولان آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری شده درباره خطر وقوع حمله تروریستی در روز ۲۶ آگست کلی بود و اطلاعات مشخصی دریافت نشده بود.

بررسی‌های وزارت دفاع ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که تیراندازی‌هایی که صدای آن پس از انفجار انتحاری در فرودگاه کابل شنیده شد از سوی نظامیان آمریکایی و بریتانیایی به نشانه هشدار صورت گرفته بود. مسئولان پنتاگون می‌گویند که یاتاقان‌های توپی و پنج میلی‌متری کار گذاشته شده در مواد منفجره باعث شد که جراحات وارده به قربانیان مشابه زخمی‌های ناشی از تیراندازی باشد.

حمله به میدان هوایی کابل در ۴ سنبله، درحالی که عملیات تخلیه‌ی امریکا از این میدان هوایی جریان داشت، صورت گرفت. این نخستین حمله پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان بود.

در تاریخ یازدهم جدی نهادهای امنیتی ایالات متحده‌ی امریکا هویت مهاجم انتحاری را که در جریان روند تخلیه در میدان هوایی کابل خود را منفجر کرد، اعلام کردند.

این نهادها از فرد مهاجم به نام «عبدالرحمان لوگری» یاد کرده بودند که «دانشجوی انجنیری بوده و توسط نیروهای گروه طالبان از زندان بگرام ولایت پروان آزاد شده بود».

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *