قرار است امروز هیات‌های طالبان و حکومت پاکستان در مرز تورخم دیدار کرده و در باره مسائل مربوط به تجارت و تسهیل ترانزیت گفتگو کنند.

عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور تجارت و نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت طالبان ریاست هیات‌های دو طرف را به عهده دارند.

مشاور امنیت ملی پاکستان نیز هیات این کشور را در این دیدار همراهی خواهد کرد.

به گزارش روزنامه دان در پاکستان، هدف از این دیدار ایجاد سهولت‌های مرزی برای رفت‌وآمد آسان شهروندان به ویژه بیماران، صدور اسناد ورود موقت، افزایش زمان تردد مرزی، ایجاد زیرساخت‌های مرزی مشترک، آموزش داوطلبان افغان برای ارتقای ظرفیت تجاری و انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است.

هیات‌های دو طرف همچنین در مورد چارچوب زمانی آغاز مجدد پروژه سرک تورخم-جلال آباد و راه‌اندازی خدمات ترانسپورتی بس‌های مسافربری بین پیشاور-جلال آباد و کویته-قندهار گفتگو خواهند کرد.

این هیات قرار است از عبور مسافران و وسایل نقلیه تجارتی از مرز تورخم نیز دیدار کنند.

در همین حال سخنگوی وزارت تجارت طالبان به رسانه‌ها گفته است که تجارت به پول ملی دو کشور از دیگر موارد اجندای این دیدار است.

پاکستان یک ماه قبل به دلیل در دسترس نبودن ارز قابل مبادله از طریق کانال‌های بانکی، اجازه صادرات ۱۴ قلم مواد تجارتی با استفاده از کلدار پاکستانی را به افغانستان داد.

در حال حاضر صادرات میوه و سبزی، لبنیات و گوشت به روپیه پاکستانی به افغانستان مجاز است.

هیات‌های رسمی تجارتی پاکستان و طالبان در حالی امروز در مرز تورخم دیدار می‌کنند که بر اساس گزارش اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان، حجم بازرگانی میان این دو کشور از ۲.۵میلیارد دالر در سال به ۱ میلیارد دالر کاهش یافته است.

نبود «سیاست‌های تجاری دوستانه و میکانیزم مشخص مبادلات تجارتی» از علت‌های اصلی این کاهش گزارش شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *