مسؤلان وزارت تحصیلات عالی طالبان، پایین کشیدن تابلوی قبلی و حذف واژه دانشگاه از تابلوی جدید دانشگاه بلخ را تایید می‌کنند و می‌گویند که این کار بر اساس ‘قانون’ صورت گرفته است.

در روزهای اخیر تصاویری از نصب تابلوی جدید دانشگاه بلخ در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد که در آن بر خلاف تابلوی قبلی واژه دانشگاه از آن برداشته شده و در عوض ‘پوهنتون’ جایگزین شده است.

موضوعی که واکنش‌هایی گسترده‌ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت که از آن به عنوان ‘فارسی‌زدایی’ یاد کرده‌اند.

احمد تقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که تابلو توسط مسؤلان خود دانشگاه تغییر داده شده و این کار مغایرتی با قانون ندارد.

هر چند طالبان بسیاری از قوانین قبلی افغانستان را ملغی اعلام کرده اما سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که مطابق به قانون اساسی و قانون تحصیلات عالی افغانستان، دانشگاه بلخ در این وزارت به اسم ‘پوهنتون بلخ’ رسمیت دارد.

دانشگاه بلخ در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد. تابلوی این دانشگاه، در زمان حاکمیت “دولت اسلامی” مجاهدین در نیمه اول دهه نود میلادی به زبان فارسی ‘دانشگاه بلخ’ بود، اما با تسلط گروه طالبان بر شهر مزارشریف در سال ۱۹۹در سال ۲۰۰۸ نصب تابلوی فارسی در دانشگاه بلخ منجر به درگیری دانشجویان و پلیس شد اما سرانجام مقامات محلی تصمیم گرفتند، تابلویی جدیدی را به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی در این دانشگاه نصب کنند که چند روز پیش پایین کشیده شد.

استفاده از واژه‌های پشتوی “پوهنتون” و “پوهنزی”، به جای واژه‌های فارسی دانشگاه و دانشکده در افغانستان، در گذشته نیز جنجال‌های زیادی را به وجود آورده است.

طالبان پس از تسلط به افغانستان، رویکرد مبارزه با زبان فارسی را با جدیت ادامه می دهند، آن ها چندی پیش تابلو ورودیه شهر دایکندی را که تماما دری زبان هستند را نیز به تابلو پشتو تغییر داده بود،ضمنا تمام اعلانات، طرزالعمل ها و مکتوب ها به زبان پشتو نوشته می شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *