عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین در واکنش به حمله‌ی امروز گفته است که حمله به مساجد، تکیه خانه‌ها و خانقاه‌ها جنایت ضدبشری و مغایر ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین هم این حمله را محکوم کرده و گفته که این حمله کار دشمنان و اتحاد مردم افغانستان است.

کرزی این چنین حملات را توطئه خوانده و خواستار اقدام آگاهانه مردم افغانستان و تقویت بیشتر وحدت و همبستگی ملی برای خنثاکردن این توطئه شده است.

هیأت معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز گفته است که این حمله جان انسان‌ها و مقدسات دینی را نادیده گرفته است. یوناما گفته است که دو کارمند این نهاد نیز که در داخل مسجد بوده، متأثر شده‌اند.

مته نودسن، معاون نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در کابل گفته است: «حملات اخیر علیه غیرنظامیان، هدف قراردادن اقلیت‌های قومی و مذهبی، نشان‌دهنده‌ی روند نگران‌کننده در افغانستان است. این نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است و باید فورا پایان یابد.»

خانم نودسن همچنین گفته است که حمله‌ی امروز به دنبال موجی از حملات در هفته‌های اخیر در مساجد و مدارس در شهرهای کابل، مزارشریف و قندوز صورت گرفته است که به‌طور خاص اعضای اقلیت‌های هزاره، شیعه و صوفیان را هدف قرار داده است.

طی روزهای اخیر این دومین حمله به خانقاه‌ها است.

جمعه هفته‌ی گذشته هم یک خانقاه در ولسوالی امام صاحب قندوز هدف یک حمله مرگبار قرار گرفته بود که در آن حمله حدود ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

همچنین طی روزهای اخیر حملات علیه شیعیان نیز افزایش یافته است.

شام دیروز در دو انفجار جداگانه در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ دست‌کم ۱۱ نفر از شهروندان اهل تشیع کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت این انفجارها را گروه داعش به عهده گرفته است.

پنج‌شنبه‌ هفته‌ی گذشته هم یک مسجد شیعیان در شهر مزارشریف هدف قرار گرفت که در نتیجه ده‌ها نفر کشته و یا زخمی شدند.

پیشتر هم مراکز آموزشی در غرب شهر کابل هدف انفجارهای مرگبار قرار گرفته بود که جان ده‌ها دانش‌آموز را گرفت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *