جزییات تازه از نشست اسلو: هیأت ۱۶ نفره جامعه مدنی در برابر طالبان/ امریکا و اروپا نمایند‌گان ویژه فرستاده‌اند.

قرار است نشست نمایند‌گان جامعه مدنی و شخصیت‌های مستقل با نمایند‌گان طالبان در اسلو، پایتخت ناروی روز یک‌شنبه، سوم دلو آغاز شود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست به ناروی رفته است.

یکی از شرکت‌کنند‌گان این نشست در مورد جزییات آن با بعضی از رسانه‌های داخلی گفت و گو کرده است.

طبق اطلاعات این منبع، مجمعی که در برابر طالبان برای گفت‌وگو به ناروی آمده‌، شامل ۱۶ نفر از اعضای جامعه مدنی و شخصیت‌های مستقل افغانستان‌اند

این منبع گفته است که این افراد روز شنبه روی یک طرح مشترک به هدف بررسی راه‌های بیرون‌رفت از بحران افغانستان کار کرده‌اند. به قول منبع، قرار است این تیم ۱۶ نفره، این طرح را توسعه بدهد و در مورد آن با طالبان گفت‌وگو کند. این طرح به جامعه بین‌المللی نیز ارائه می‌شود.

جزییات این طرح تاکنون فاش نشده است.

این منبع که خود جزئی از اعضای شرکت‌کننده در این نشست است، می‌گوید که از فردا گفت‌وگوهای رودررو میان جامعه مدنی با طالبان آغاز می‌شود و تا دو روز آینده این نشست‌ها دوام می‌کند. طبق اطلاعات منبع، تأکید دولت ناروی این است که این نشست‌های بین‌الافغانی به هدف بیرون‌رفت از بحران افغانستان نتیجه‌‌ی مشخصی داشته باشد.

در این گفت‌وگوها اتحادیه اروپا، امریکا و بریتانیا نمایندگان ویژه‌ی خود را فرستاده‌اند.

ناوری پیش‌تر اعلام کرده بود، از نشستی با حضور نمایند‌گان جامعه مدنی، طالبان و کشورهای متحد در اسلو میزبانی می‌کند تا درباره وضعیت بشردوستانه و حقوق بشر در افغانستان گفت‌وگو شود. این کشور تأکید کرده بود که برگزاری این نشست به معنای به رسمیت‌شناختن طالبان نیست. مقام‌های ناروی می‌گویند که این نشست توقعات جامعه جهانی را از طالبان در مورد حقوق بشر، حقوق زنان و حق آموزش زنان مشخص خواهد کرد.

با این حال، میزبانی این نشست از سوی ناروی با انتقادهایی نیز همراه شده است. شماری از افغان‌های مقیم لندن، پایتخت بریتانیا در برابر سفارت ناروی تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند و از این کشور خواسته‌اند که به طالبان رسمیت ندهد.

پیش‌تر گزارش شده بود که شماری از اعضای جامعه مدنی افغانستان شرکت در این نشست را رد کرده‌اند.

ناروی در دوران حکومت پیشین و در جریان مذاکرات بین‌الافغانی که در دوحه جریان داشت نیز در تلاش میزبانی نشست صلح افغانستان بود، این کشور اما میزبان هیچ گفت‌وگوی بین‌الافغانی در آن زمان نشد.

ناروی در سال ۱۳۹۴ یک بار میزبان نشستی میان نمایندهگان دولت و گروه طالبان بود. ابتکار این نشست را «مجمع اسلو» به دست داشت. به نمایندگی از دولت، یک هیأت شش نفری و به نمایند‌گی از طالبان یک هیأت سه نفری در آن نشست شرکت کرده بودند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *