در حالی که سخت‌گیری‌ها بر زنان در افغانستان رو به افزایش است، وزیر خارجه طالبان وضع محدودیت بر زنان را تبلیغات دشمن و رسانه‌های بین‌المللی می‌داند.

امیر خان متقی در مصاحبه با یک رسانه هندی ادعا کرد که هیچ زنی در افغانستان به دلایل سیاسی یا اعتراض علیه طالبان بازداشت نشده است.

از سوی دیگر، در حالی که به فرمان مستقیم طالبان دختران صنف شش به بالا از رفتن به مکتب منع شده‌اند، وزیر خارجه این گروه به شبکه خبری نیوز ۱۸هند گفت که تا ۹۰ درصد درس‌ها در مکاتب از سر گرفته شده، دختران تا صنف ششم به مکتب می روند و دانشگاه‌ها به روی دختران و پسران باز شده است.

او در این مصاحبه افزود که هنوز هم مشکلاتی در زمینه آموزش دختران وجود دارد که حل خواهد شد.

در حدود ۹ ماهی که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، در کنار محرومیت ده‌ها هزار دانش‌آموز دختر از آموزش، حکومت این گروه به استثنای معارف و صحت، پای زنان را از تمام ادارات دولتی گرفته و محدودیت‌های سختی را بر زنان وضع کرده است و امیرخان متقی در حالی مدعی می شود که هیچ زنی تاکنون توسط طالبان بازداشت نشده است که چندی پیش خود طالبان ویدیوی اعترافی زنان را منتشر نمود.

این محدودیت‌ها از شیوه پوشش زنان گرفته تا سلب آزادی‌های مدنی آنها را شامل می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، جنگجویان طالبان در کابل به زنان معترض خیابانی اجازه تظاهرات ندادند و تجمع آن‌ها را به زور برهم زدند.

روابط با هند

امیر خان متقی در این‌ گفتگو از حکومت هند خواست که فعالیت دیپلوماتیک خود را در افغانستان را از سر گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که طالبان با آغاز فعالیت دیپلوماتیک هند، امنیت آن را تضمین خواهد کرد، گفت که در این مورد هیچ مشکلی وجود ندارد و این گروه توجه ویژه به سفارت و کنسولگری‌های هند در افغانستان خواهد داشت.

وزیر خارجه طالبان افزود:” در نه ماه گذشته سفارتخانه‌های بسیاری از کشورها در افغانستان فعالیت می‌کنند و هزاران خارجی همکار با سازمان‌ های مدافع حقوق بشر به این کشور سفر کرده‌اند، هیچ کس در هیچ جا با مشکل برنخورده است.”

امیرخان متقی از هند خواست که کار پروژه‌هایی را که در افغانستان نیمه تمام مانده دوباره آغاز کند و تلاش بیشتری برای توسعه این پروژه‌ها انجام دهد.

او در رابطه با مشروعیت بین‌المللی حکومت طالبان گفت که در حال حاضر هیچ مانعی وجود ندارد.

وزیر خارجه طالبان گفت برخورد کشورها به‌گونه‌ای است که حکومت این گروه را به رسمیت شناخته‌اند اما به گونه‌ رسمی اعلام نکرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *