وزیر خارجه آلمان در جریان سفرش به پاکستان روز گذشته هفتم جون (۱۷ جوزا) گفت که افغانستان تحت حاکمیت طالبان در “مسیر نادرست” در حرکت است.

انالینا بیرباک گفت: “تا زمانی که طالبان در این مسیر در حرکت باشند، هیچ فرصتی برای عادی سازی روابط و به رسمیت شناختن آنان منحیث حاکمان مشروع افغانستان وجود نخواهد داشت.”

این مقام آلمانی اضافه کرد که طالبان سبب رنج و گرسنگی مردم در افغانستان شده اند و جامعهٔ بین المللی باید به گونه متحدانه به صدای بلند و به گونهٔ واضح به طالبان بگوید که آنان در مسیر غلط در حرکت اند.

خانم بیرباک افزود: “والدین نمی‌دانند چگونه برای کودکان شان غذا فراهم کنند. دختران از آموزش محروم شده اند. زنان تقریباً از اشتراک در زندگی عام بیرون شده اند. صدای مخالفان به گونهٔ‌ ظالمانه سرکوب شده است.”

با آنهم، وزیر خارجهٔ آلمان گفت که جامعهٔ بین المللی مردم افغانستان را فراموش و ترک نخواهد کرد: “ما به فراهم آوری کمک‌های بشری و به حمایت از مردم در وقتی که بیشتر نیازمند اند، به ویژه زنان و دختران که بیشترین رنج را زیر حاکمیت طالبان متحمل شده اند، ادامه خواهیم داد.”

محمد حسن آخند، رییس الوزرای طالبان، در ماه نومبر سال گذشته گفت که طالبان مسوول فراهم آوری غذا به تودهٔ گرسنه نیستند و آنان باید به خداوند مراجعه کنند.

او به مردم گفت که “وعدهٔ رزق را خداوند داده است” و مردم باید با سر کشیدن فریاد از خداوند درخواست کمک کنند.”

گروه طالبان در پی کسب مشروعیت بین المللی است، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

پس از مسلط شدن طالبان، مردم افغانستان نه تنها با فقر کم‌سابقۀ بلکه با کمبود مواد غذایی نیز مواجه شده اند. سازمان‌های بین‌المللی هشدار داده اند که در حال حاضر، گرسنگی و قحطی میلیون‌ها نفر از جمله کودکان را در این کشور تهدید می‌کند.

بر اساس آمار ملل متحد، در حال حاضر، حدود ۲۴ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند.

بر اساس گزارش‌رسانه‌های پاکستانی، بلاول بوتو، وزیر خارجهٔ پاکستان با همتای آلمانی‌اش در مورد بحران بشری که زندگی مردم افغانستان را تهدید می‌کند به گونهٔ مفصل بحث و گفتگو کرد.

خانم بیرباک نیز گفته است که بحران افغانستان در بیرون از مرز‌های این کشور نیز تاثیرگزار بوده و پاکستان نیز از آن صدمه می‌بیند.

بر اساس گزارش دویچه وله آلمان، وزیر خارجهٔ این کشور تلاش دارد در خصوص موضوع حقوق بشر بر طالبان افغان فشار بیاورد و این یکی از موضوعات کلیدی سفر او به پاکستان است.

وزیرخارجهٔ آلمان روز گذشته گفت که پاکستان را در بخش انتقال افرادی که در افغانستان با خطر مواجه اند، شریک مهم می‌پندارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *