کمینشر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از تهدید و حمله بر زنان افغان و کنار گذاشتن آنان از تصمیم‌گیری‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که دربارۀ تخطی‌های جدی حقوق بشری که زنان و دختران را در این کشور در معرض خطر قرار داده، با طالبان صحبت می‌کند.

میشل باشلت که از چند روز به این‌سو در کابل به سر می‌برد ناوقت پنجشنبه ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) با نشر بیانیه‌ای گفت که زنان و دختران افغان در ماه‌های اخیر با وجود اینکه مورد تهدید و حمله قرار گرفته اند، به دادخواهی شان برای به دست آوردن حقوق خود ادامه داده اند.

خانم باشلت افزوده است: “با مسوولین در مورد نیازمندی‌های عاجل و حیاتی برای پیشرفت در جهت تحقق حقوق بشری اساسی زنان و دختران و برای پایان دادن به بسیاری از تخطی‌های جدی حقوق بشر که زنان و دختران در معرض آن قرار دارند، صحبت می‌کنم.”

اخیراً طالبان شماری از زنان فعال را به دلیل راه اندازی تظاهرات در کابل به گونۀ موقت بازداشت کردند که این اقدام واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

به گفتۀ خانم باشلت زنان و دختران افغان باید برای برگزاری تظاهرات بدون ترس از بازپرسی، بیان آزادانه‌ای مشکلات جامعه و برای یافتن راه‌های حلی‌ که واقعیت‌ها و خواست‌های آنان را بازتاب دهد، سهم فعال داشته باشند.

در بیانیه خانم باشلت آمده است: “دختران باید بتوانند به مکتب و پوهنتون بروند و برای سهم‌گیری قدرتمند در آینده کشورشان توانمند شوند. زنان در نیروی پولیس، در محاکم، در حکومت و در سکتور خصوصی و در واقع در هر بخشی از زندگی مدنی و اجتماعی، باید آشکارا حضور داشته باشند.”

در این حال، تامس نیکلسن، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته است که زنان افغان باید اجازه داشته باشند که از خود نمایندگی و در مورد خود صحبت کنند.

او در یک تویت نگاشته است: “زنان باید شرکای برابر در هر روند مرتبط به افغانستان پنداشته شوند.”

طالبان پس از تسلط بر افغانستان تعهد کردند که به حقوق زنان احترام خواهند گذاشت، اما هنوز هم مکاتب لیسه در اکثر ولایات به روی دختران مسدود است و اکثر مامورین زن هنوز هم خانه نشین اند.

این گروه همچنان به آزادی سفر زنان محدودیت وضع کرده و گفته است که بدون داشتن محرم به تنهایی به هیچ جای اجازه سفر را ندارند.

پیش از این، هیات معاون سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) وضعیت زنان تحت تسلط طالبان را نگران‌کننده عنوان کرده و خواستار توجه در این زمینه شده بود.

یوناما به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی زن گفته بود که ملل متحد در کنار زنان و دختران افغان که با عواقب بحران‌های متعدد همراه با “نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض” روبرو استند، می‌ایستد.

جامعه جهانی همواره گفته است که گروه طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان حقوق بشر را در این کشور نقض و محدویت‌های زیادی در بخش‌ آموزش، کار و فعالیت زنان در اجتماع وضع کرده است.

تحت حاکمیت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند صورت خود را بپوشانند و با یک محرم همراه باشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *