ایالات متحده امریکا می‌گوید که برای چگونگی ایجاد حکومت فراگیر و همه شمول در افغانستان هیچ گونه نسخه و طرزالعملی ندارد.

نماینده ویژه واشنگتن برای افغانستان در یک گفت وگوی ویژه با طلوع نیوز می‌افزاید که امارت اسلامی در نتیجه رایزنی‌ها با لایه‌های گوناگون جامعه و یک روند ملی چون لویه جرگه مشورتی شکل گیری نظام آینده این کشور را روشن سازد.

وی تاکید می ورزد که حکومت آینده افغانستان باید در یک روند واقعی و معنا دار شکل بگیرد.

ازسوی دیگر این مقام بلند امریکایی خواست روشن جامعه جهانی را از امارت اسلامی اجازه دادن به دختران برای رفتن به مکتب در بهار آینده می‌داند.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، گفت: «در واقع، نقطه آغاز من برای این بحث با طالبان این است که نه جامعه جهانی، نه ایالات متحده و نه هیچ کشور دیگری به طالبان اصرار کند که شخصیت‌های خاصی از حکومت پیشین یا شخصیت‌های مشخصی از افغانستان در نظام برجسته آینده گنجانده شوند. این مربوط به ما نمی‌شود. من فکر می‌کنم آنچه ما باید بر آن پافشاری کنیم یک روند واقعی، معنی دار و  مشوره سراسری با افغانان از سراسر کشور و رایزنی با رهبران زن، با بزرگان اقوام و رهبران محلی است تا واقعا مشخص شود که شکل نظام آینده چگونه خواهد بود؟ بنا بر این ما نسخه خاصی در ذهن خود نداریم.»

 

اما امارت اسلامی می‌گوید که کار هنوز هم در باره ایجاد یک حکومت  فراگیر واقعی درکشور جریان دارد.

انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی گروه طالبان، گفت:«طالبان کوشش می‌کند که در آینده یک نظام یا دولت به معنای واقعی فراگیر داشته باشد. روی طرح‌های مختلف گفت وگوها ادامه دارند.»

با این حال نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان می‌افزاید که واشنگتن تلاش هایش را برای تعامل با طالبان ادامه خواهد داد.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان، گفت:«من فکر می کنم که گفتگو های ما در باره هراس افگنی در مقایسه به گذشته بسیار صادقانه استند و بر موضوعات دیگر مانند حقوق زنان، بازداشت های خودسرانه، فضای کاری برای روزنامه نگاران و اعتراض های مسالمت آمیز متمرکز اند و من فکر می کنم ما باید راه هایی را برای اعتماد سازی بپیماییم.»

این دیپلومات امریکایی تاکید می‌ورزد که بازگشایی مکتب‌ها بروی همه دختران در افغانستان خواست روشن جامعه جهانی از طالبان است.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، می‌گوید: «این خواست روشن جامعه جهانی است تا زنان و دختران را در همه سطوح پس از نوروز یا ( ۲۰ مارچ) در مکتب‌ها ببیند. ما یک آمادگی واقعی از سوی جامعه جهانی داریم تا بخش آموزش را پشتیبانی کنیم. من نه تنها درباره کمک‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا و آلمان در این زمینه انجام شده اند اشاره می‌کنم بلکه به بانک جهانی و تمویل کنندگان کلیدی نیز اشاره می‌کنم، امریکا از تمویل کنندگان بزرگ بانک جهانی است آنها یک تصمیم بزرگ را در ماه فبروی خواهند گرفت و آن این است که آیا بخش بزرگی از بودجه را برای بخش آموزش در نظر بگیرند؟.»

با گذشت نزدیک به شش ماه تا کنون هیچ کشوری  امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

درحالی که جامعه جهانی شکل گیری حکومت فراگیر، فراهم سازی زمینه‌های آموزش و کار برای زنان، استفاده نشدن افغانستان در برابر کشورهای دیگر و پیکار با هراس افگنی را از پیش شرط‌های جهان برای به رسمیت شناخته شدن طالبان می داند؛ اما امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی گفته است که جهان تعریف روشن از حکومت همه شمول ندارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *